pisząc, że mi podwójny wychodzi, miałam raczej na myśli fakt, ze po jego zrobienu nie leże na ziemi, albo nie wylądowałam z hukiem na jakimś meblu co do poprawności wolę się nie wypowiadać
hah, no tak
~.~.~.
Co do podstaw klasyki - na pewno trzeba jeszcze wiedzieć, jak się ustawić w pozach efface, croise czy ecarte.
Wydaje mi się, że jeszcze oprócz tego, co napisano wcześniej, będą to jeszcze takie kroki i skoki, jak np. glissade, echappe, saute, chaine, chasse, emboite, pas de chat, sissonne; a i jeszcze rond de jambe en l'air, nie było chyba tego wcześniej.
_________________ "Plié is the first thing you learn and the last thing you master" Suzanne Farrell
niestety, bardzo poprawnie wykonane pas albo podwójne/potrójne piruety mają to do siebie że NIKT cię nie widzi jak ci się udaje je zrobić
o tak! w domu wychodzi całkiem fajnie, a na zajęciach to czasem ze mnie taka pokraka, że aż mi wstyd samej na siebie patrzeć
a to, ze mi w domu czasem wychodzi tłumaczę tym, że robie na dywanie, bo podłoga baletowa jest dośc sliska i wtedy trudniej równowage utrzymać nie ma to jak dobre wytłumaczenie
Wydaje mi się, że podstawy to znajomość (w teorii i praktyce) wymienionych już (o ile dobrze pamiętam - przez Sisi i Joannę) elementów. W praktyce mam na myśli, że potrafi się wykonać prostą wersję danego ćwiczenia, pozy na podłodze (z nogami niepodniesionymi)itp.
Co do podwójnych (potrójnych itd) obrotów - po pierwsze trzeba mieć wrodzone predyspozycje do kręcenia się, druga sprawa to kwestia wyćwiczenia.
Wydaje mi się, że podstawy to znajomość (w teorii i praktyce) wymienionych już (o ile dobrze pamiętam - przez Sisi i Joannę) elementów. W praktyce mam na myśli, że potrafi się wykonać prostą wersję danego ćwiczenia, pozy na podłodze (z nogami niepodniesionymi)itp.
Co do podwójnych (potrójnych itd) obrotów - po pierwsze trzeba mieć wrodzone predyspozycje do kręcenia się, druga sprawa to kwestia wyćwiczenia.
BTW absolwentką OSB jeszczenie jestem
O, to mogę uważać, że mam podstawy, jak nawet nóg nie trzeba ponosić hihi
Ale generalnie wydaje mi się, że określenie tych 'podstaw' jest dość płynne, i w największej mierze zależy od: autora sformułowania, dyrektora teatru/zespołu, rodzaju tańca, adresatów (czyli potencjalnych kandydatów), etc.
~.~.~.
Nefretete - predyspozycje poznaje sie po tym, że jednym nauka piruetów przychodzi łatwiej, innym trudniej
Tak samo jak są osoby, które łatwo 'skaczą'.
Nie wiem dokładnie, z czym to jest związane, pewnie z błędnikiem. Poza tym przy kręceniu dużą wagę odgrywa poprawna postawa ciała, wystarczy że ma się np. pogłebioną lordozę lędźwiową, czy ramiona zbyt przechylone do tyłu, a już wypada się z pionu. Nie wspominam już o głowie, bo to oczywiste.
_________________ "Plié is the first thing you learn and the last thing you master" Suzanne Farrell
gwoli wyjaśnienia... do podstaw NIE należą:
- potrójne piruety
- szpagat w powietrzu
- podnoszenie nóg wyżej niż 90 stopni
- "machanie" battement do uszu
i inne oczywiste
jeszcze jeśli chodzi o piruety: jeden trzeba wykonać możliwie jak najpopraniej (sądzę, że przynajmniej 2 rodzaje), podwójny tak mniej-więcej, niekoniecznie idealnie.
_________________ you broke my heart cause I couldn't dance
you didn't even want me around
but now I'm back to let you know
I CAN REALLY SHAKE THEM DOWN!!
gwoli wyjaśnienia... do podstaw NIE należą:
- potrójne piruety
- szpagat w powietrzu
- podnoszenie nóg wyżej niż 90 stopni
- "machanie" battement do uszu
i inne oczywiste
jeszcze jeśli chodzi o piruety: jeden trzeba wykonać możliwie jak najpopraniej (sądzę, że przynajmniej 2 rodzaje), podwójny tak mniej-więcej, niekoniecznie idealnie.
Ale tu nie chodzi podnoszenie nóg do głowy, tylko o to, aby grand battement czy developpe zrobić poprawnie. Lepiej jest zrobić mniej (niżej), ale za to z dobrym wykręceniem itd., niż podnieść nogę wysoko, ale być całym pokrzywionym.
To samo dotyczy 'szpagatu w powietrzu' - chodzi o poprawne wykonanie np. grand pas de chat, niekoniecznie z rozwartością nóg na 180*.
Nie chodzi o to, aby w ogóle zrobić jakis krok czy skok, ale o to, aby zrobić go zgodnie z zasadami tańca klasycznego, w którym tak naprawdę liczą się przede wszystkim detale.
_________________ "Plié is the first thing you learn and the last thing you master" Suzanne Farrell
PWST w Krakowie pisze o podstawach tańca klasycznego, którego uczą na studiach aktorskich, na przyklad tak:
Cytat:
Klasyka w zakresie podstawowym, pojęcia :
port de bras : I, II, III, IV
pozycje rąk i nóg
pozy grisée, effecée,
battements tendus simples,
battements tendus double,
battements jetés,
battements jetés pointés
grand battements jestés pointés
battements frappés
battements fondus
battements développés
rond de jambe par terre
temps lie
pozycja arabesques
pozycja attitudes
adagio - małe (rozciąganie) (koordynacja)
echapee
changement
pas glissade
pas ballance
sissonne fermée
reverance
obroty - ćwiczenia ułatwiające obroty na scenie i w powietrzu
elementarne partnerowanie w technice współczesnej
Związek z tańcem: uczennica
Wiek: 31 Posty: 1516 Skąd: Kraków
Wysłany: Sro Paź 26, 2005 5:04 pm
a co to jest grisee, changement, temps lie ???????
Może i to umię, ale nazw nigdy nie słyszałam...... chyba, że się jakoś specjalistycznie czyta, bo ja francuskiego nie znam ani troche.....
Ale tu nie chodzi podnoszenie nóg do głowy, tylko o to, aby grand battement czy developpe zrobić poprawnie. Lepiej jest zrobić mniej (niżej), ale za to z dobrym wykręceniem itd., niż podnieść nogę wysoko, ale być całym pokrzywionym.
To samo dotyczy 'szpagatu w powietrzu' - chodzi o poprawne wykonanie np. grand pas de chat, niekoniecznie z rozwartością nóg na 180*.
Nie chodzi o to, aby w ogóle zrobić jakis krok czy skok, ale o to, aby zrobić go zgodnie z zasadami tańca klasycznego, w którym tak naprawdę liczą się przede wszystkim detale.
zgadzam się w 100%
_________________ you broke my heart cause I couldn't dance
you didn't even want me around
but now I'm back to let you know
I CAN REALLY SHAKE THEM DOWN!!
aankaa... - zajrzyj na stronę www.trubadur.pl (wpisz w szukaj: "abc" i wejdź w "ABC baletomana")
changement [czyt. szążmą] to skok w którym zamienia sie nogi (sama bym nie zrozumiała jakby mi ktoś tak napisał )
temps lie [czyt. tąłlje]: plie, wysunięcie nogi na croise (na plie) - ręce w I; przejście przez IV pozycję stoimy z noga na battement do tyłu ręce - jedna w II druga w III; przegięcie do tyłu; zamknąć; to samo do boku i en dedans
wariacje na temat: na całych stopach, na półpalcach, na pointach...
Mam nadzieję, że sie połapiesz (jestem swiadoma, ze po "francuskiemu", ale nie chciało mi się mysleć nad poprawnością)
zapewne chodziło o croisee, którego nie ma w spisie, a zwykle w takich sytuacjach występuję zaraz "obok" effacee.
_________________ you broke my heart cause I couldn't dance
you didn't even want me around
but now I'm back to let you know
I CAN REALLY SHAKE THEM DOWN!!
Związek z tańcem: uczennica
Wiek: 31 Posty: 1516 Skąd: Kraków
Wysłany: Pią Paź 28, 2005 4:44 pm
Cytat:
Jak to dziwnie?!
Normalnie! Tak jest już od kilkuset lat
Nie to chciałm powiedziec, ze dziwnie. Po prostu jak się nie zna francuskiego to trudno się domyslic co jest napisane. Np. temps lie.... nie jest tak łatwo wpaśc na to, że to tąłlje..... A przecież nauczyciele na lekcji nie mówią jak się co pisze
Związek z tańcem: uczennica
Wiek: 33 Posty: 1073 Skąd: z łąki
Wysłany: Pią Paź 28, 2005 5:11 pm
a powinni. ja nawet egzamin zdawałam z terminoligii.
ale ucze sie francuskiego 9 rok i generalnie słysząc jakąś nazwę jestem w stanie wyobrazić sobie pisownię.
_________________ wild thing,
you make my heart sing,
you make everything groovy,
wild thing!!!
Związek z tańcem: na całe życie! :)
Posty: 1638 Skąd: Gdańsk
Wysłany: Pią Paź 28, 2005 6:23 pm
Zgadzam się z makovą. Terminologia jest kluczową sprawą w klasyce!
No i chyba nikt przy zdorwych zmysłach nie myśli, że nazwy pozycji i pas to takie "zlepki liter" Skoro nazwy są po francusku, powinny być pisane po francusku.
_________________ Anna Pawłowa nigdy nie zakręciła więcej niż dwa piruety, ale jakiż wyraz miały jej arabeski!
Nie możesz pisać nowych tematów Nie możesz odpowiadać w tematach Nie możesz zmieniać swoich postów Nie możesz usuwać swoich postów Nie możesz głosować w ankietach