www.balet.pl Strona Główna www.balet.pl
forum miłośników tańca

FAQFAQ  SzukajSzukaj  UżytkownicyUżytkownicy  GrupyGrupy
RejestracjaRejestracja  ZalogujZaloguj

Poprzedni temat «» Następny temat
Zamknięty przez: Kasia G
Czw Paź 06, 2016 1:35 pm
Transmisje baletów z Teatru Bolszoj w Kinie Praha - Warszawa
Autor Wiadomość
Kasia G 
ADMINISTRATOR


Związek z tańcem:
krytyk
Wiek: 41
Posty: 4412
Skąd: Warszawa
Wysłany: Wto Sty 14, 2014 9:19 pm   Transmisje baletów z Teatru Bolszoj w Kinie Praha - Warszawa

MIŁO MI POINFORMOWAĆ, ŻE NASZE FORUM BĘDZIE PARTNEREM CYKLU TRANSMISJI W KINIE PRAHA I NA NASZYCH FORUM BĘDZIE MOŻNA WYGRAĆ ZAPROSZENIA NA POSZCZEGÓLNE TRANSMISJE, SZCZEGÓŁY JUŻ NIEDŁUGO


Od 2. lutego br. Kino Praha zaprasza na transmisje przedstawień baletowych moskiewskiego Teatru Bolszoj.

Kino Praha jako pierwsze w Warszawie będzie transmitować występy najsłynniejszego Teatru baletowego z Moskwy.


Zespół baletowy moskiewskiego Teatru Bolszoj cieszy się ogromną i niesłabnącą sławą. Na jego występy melomani wszystkich największych miast świata czekają z ogromną niecierpliwością. Dlatego też kierownictwo tej czołowej sceny operowo-baletowej Rosji zdecydowało się, wzorem nowojorskiej The Metropolitan Opera, na organizację transmisji przedstawień baletowych w jakości obrazu HD i dźwięku Dolby Digital Surround.

Oprócz transmisji na żywo odbędą się również retransmisje wybranych przedstawień.




Przed każdym spektaklem słowo wstępu wygłosi Katarzyna Gardzina-Kubała. Krytyk muzyczny i baletowy. Publikuje w programach teatralnych do spektakli baletowych oraz w prasie lokalnej. Administrator baletowego internetowego forum dyskusyjnego balet.pl. W 2008 roku wraz z gronem krytyków tańca podjęła próbę reaktywacji kwartalnika „Taniec”. Współautorka serii książek dla dzieci Bajki baletowe i autorka baletowego bloga Na czubkach palców. W latach 2008-2010 pracowała na stanowisku sekretarza literackiego Teatru Wielkiego – Opery Narodowej. Od 2010 jest stałym współpracownikiem Instytutu Muzyki i Tańca.




PROGRAM: „BOLSHOI BALLET LIVE” w Kinie Praha

Cena biletu na jeden spektakl – 50 zł

Karnet (5 spektakli x 45zł) – 225 zł

Sprzedaż biletów rozpocznie się w czwartek 16 stycznia br. Na przedstawienia baletowe kino nie prowadzi rezerwacji biletów.




STRACONE ZŁUDZENIA

02.02.2014 | niedziela | 15:45 | transmisja LIVE

muzyka: L. Desyatnikov | choreografia: A. Ratmansky

KORSARZ

16.02.2014 | niedziela | 15:45 | retransmisja

muzyka: A. Adam | choreografia: M. Petipa, A. Ratmansky

ŚPIĄCA KRÓLEWNA

09.03.2014 | niedziela | 15:45 | retransmisja

muzyka: P. I. Czajkowski | choreografia: M. Petipa, Y. Grigorovich

ZŁOTY WIEK

30.03.2014 | niedziela | 16:45 | transmisja LIVE

muzyka: D. Szostakowicz | choreografia: Y. Grigorovich

SPARTAKUS

27.04.2014 | niedziela| 15:45| retransmisja

muzyka: A. Chaczaturian | choreografia: Y. Grigorovich
_________________
Niech pamięta elita, że każda śmietanka na deser jest bita.
Lec
 
 
     
Kasia G 
ADMINISTRATOR


Związek z tańcem:
krytyk
Wiek: 41
Posty: 4412
Skąd: Warszawa
Wysłany: Sro Sty 15, 2014 8:35 pm   

a oto i plakat promujący cykl transmisji

http://www.fotosik.pl/pok...9774758354.html
_________________
Niech pamięta elita, że każda śmietanka na deser jest bita.
Lec
 
 
     
Kasia G 
ADMINISTRATOR


Związek z tańcem:
krytyk
Wiek: 41
Posty: 4412
Skąd: Warszawa
Wysłany: Nie Sty 26, 2014 10:42 am   

UWAGA, PIERWSZY KONKURS - DO WYGRANIA 6 POJEDYNCZYCH BILETÓW NA TRANSMISJĘ 2 LUTEGO W WARSZAWSKIM KINIE PRAHA!!!!

Pytanie:
Ile baletów stworzył Aleksiej Ratmański dla American Ballet Theatre?

Na odpowiedzi czekam wyłacznie na priv do mnie, liczy sie kolejnośc nadsyłania odpowiedzi. Pamietajcie, że transmisje odbywają się w Warszawie i tylko tu mozna odebrac nagrode - bilet a transmisje 2 lutego.

Na odpowiedzi czekam do środy 29 stycznia!
_________________
Niech pamięta elita, że każda śmietanka na deser jest bita.
Lec
 
 
     
Kasia G 
ADMINISTRATOR


Związek z tańcem:
krytyk
Wiek: 41
Posty: 4412
Skąd: Warszawa
Wysłany: Wto Sty 28, 2014 11:17 am   

mamy juz dwoje zwycięzców! Spieszcie sie, jeszcze tylko do jutra trwa konkurs i mozna wygrac darmowy bilet na transmisje Straconych złudzeń w kinie Praha!!!
_________________
Niech pamięta elita, że każda śmietanka na deser jest bita.
Lec
 
 
     
Kasia G 
ADMINISTRATOR


Związek z tańcem:
krytyk
Wiek: 41
Posty: 4412
Skąd: Warszawa
Wysłany: Czw Sty 30, 2014 9:57 am   

Konkurs rozwiązany: mamy troje zwycięzców: nathaliye, piotrekc i magda_globe

Ratmansky przygotował specjalnie dla ABT 2 balety: On the Dnieper i Seven Sonatas.
_________________
Niech pamięta elita, że każda śmietanka na deser jest bita.
Lec
 
 
     
Kasia G 
ADMINISTRATOR


Związek z tańcem:
krytyk
Wiek: 41
Posty: 4412
Skąd: Warszawa
Wysłany: Czw Sty 30, 2014 1:38 pm   

i najnowsze wiadomości z Bolszoj:

Zmiana w repertuarze transmisji:

Teatr Bolszoj zamiast „Złotego Wieku” pokaże balet „Marco Spada albo Córka rozbójnika”. Data i godzina transmisji pozostają te same (30.03.2014, niedziela, 17:00). Kierownictwo teatru przeprasza Widzów za tę zmianę, podyktowaną przyczynami artystyczno-technicznymi, ale wierzy, że oparty na klasycznej technice tańca balet spod znaku płaszcza i szpady, który miał premierę w listopadzie 2013 roku, zostanie dobrze przyjęty. „Złoty Wiek” natomiast będzie transmitowany w sezonie 2014–15.

Tutaj można obejrzeć trailer promujący „Stracone złudzenia” i „Marca Spadę”: https://www.youtube.com/w...Y1WuP_r7sJIgILg
_________________
Niech pamięta elita, że każda śmietanka na deser jest bita.
Lec
 
 
     
Kasia G 
ADMINISTRATOR


Związek z tańcem:
krytyk
Wiek: 41
Posty: 4412
Skąd: Warszawa
Wysłany: Sob Lut 01, 2014 9:42 pm   

Rzeczpospolita o transmisjach z Bolszoj

http://www.rp.pl/artykul/1082975.html
_________________
Niech pamięta elita, że każda śmietanka na deser jest bita.
Lec
 
 
     
Kasia G 
ADMINISTRATOR


Związek z tańcem:
krytyk
Wiek: 41
Posty: 4412
Skąd: Warszawa
Wysłany: Nie Lut 02, 2014 9:27 pm   

Na dzisiejszej transmisji "Straconych złudzeń" w kinie Praha było pieknie, na widowni zasiadły gwiazdy polskiego baletu by obejrzec gwiazdy baletu rosyskiego, a kamera w Bolszoj zaglądała za kulisy pokazująć Diane Wiszniową robiącą makijaż i tancerzy nierozgrzewających się i dziękujących sobie pos pektaklu za kurtyną. Takie smaczki !
_________________
Niech pamięta elita, że każda śmietanka na deser jest bita.
Lec
 
 
     
Kasia G 
ADMINISTRATOR


Związek z tańcem:
krytyk
Wiek: 41
Posty: 4412
Skąd: Warszawa
Wysłany: Pon Lut 10, 2014 10:03 am   

DRUGIE PYTANIE KONKURSOWE - do wygrania 6 biletów na transmisje baletowa Korsarza 16 lutego w warszawskim Kinie PRAHA!!!!

kto stworzył pierwszą POLSKĄ choreografię do Korsarza???? Chodzi o polskiego choreografa.
Na odpowiedzi czekam do srody do północy na PW
_________________
Niech pamięta elita, że każda śmietanka na deser jest bita.
Lec
 
 
     
Kasia G 
ADMINISTRATOR


Związek z tańcem:
krytyk
Wiek: 41
Posty: 4412
Skąd: Warszawa
Wysłany: Sro Lut 12, 2014 11:01 pm   

ostatnie chwile konkursu! ktos cos jezcze? mamy znów 3 laureatów jak na razie
_________________
Niech pamięta elita, że każda śmietanka na deser jest bita.
Lec
 
 
     
Kasia G 
ADMINISTRATOR


Związek z tańcem:
krytyk
Wiek: 41
Posty: 4412
Skąd: Warszawa
Wysłany: Pią Lut 14, 2014 9:32 pm   

prawidłowa odpowież: Roman Turczynowicz, znów mamy troje laureatów, którzy obejrzą spektakl Korsarza na ekranie kina Praha
_________________
Niech pamięta elita, że każda śmietanka na deser jest bita.
Lec
 
 
     
Kasia G 
ADMINISTRATOR


Związek z tańcem:
krytyk
Wiek: 41
Posty: 4412
Skąd: Warszawa
Wysłany: Pon Lut 17, 2014 9:59 am   

Rekonstrukcja "Korsarza" w wersji Petipy w wykonaniu Aleksieja Ratmanskiego (choreografia) i Yurija Burlaki (koncepcja muzyczna) okazała się nad wszelki podziw. Nieustający koncert baletowy z nieprzebrana liczba wariacji pas de deux i tanców charakterystycznych (greckich, wschodnich, pirackich).... Tylko.... w tej wersji nie ma Alego - pas de deux w II akcie (tu w II scenie I aktu) tańczy Medora i Konrad - niby to przywraca sens - bo niby czmu Medora tanczy pas de deux z niewolnikiem ukochanego - ale tradycyjnemu baletomanowi robi sie jakos dziwnie ;))) No i co Ty na to Ali???? ;)
_________________
Niech pamięta elita, że każda śmietanka na deser jest bita.
Lec
 
 
     
Ali 
Koryfej


Posty: 830
Skąd: Warszawa
Wysłany: Pon Lut 17, 2014 8:52 pm   

Kasia G napisał/a:
... No i co Ty na to Ali????

A cóż ja na to mogę, Kasiu? :wink: I bez Alego było przecież „nad podziw”. Ja zaś, nawet gdybym chciał, nie mogę tego brać do siebie, bo mój Ali nie ma nic wspólnego z tamtym nieobecnym. Ot, przypadkowa zbieżność imion.

Ale wracając do baletu (trochę przekornie, :smile: jak zwykle), to tamtego Alego nie było przecież w „Korsarzu” od samego początku, ani u Maziliera w Paryżu, ani u Petipy w Petersburgu. Nie bardzo wiem kto go tam dodał i roztańczył, ale z pewnością było to już w czasach radzieckich. Taki dzielny niewolnik (vide ich plakatowy rewolucjonista Spartakus) musiał być wtedy bardzo przydatny ideologicznie w tych reakcyjnych klasycznych bajkach baletowych. Z kolei, wspomniane przez Ciebie pas de deux Petipy od samego początku było przecież tańcem Konrada i Medory i pojawiało się właśnie w 2. scenie I aktu (a nie w akcie II). Zatem Ratmanski i Burlaka – w przeciwieństwie do pomysłodawców Alego – są teraz wierni tradycji, w tym przynajmniej. Nie wiem więc czemu uważasz, że „tradycyjnemu baletomanowi robi się jakoś dziwnie”. Mnie – wprost przeciwnie...
_________________
Czucie i wiara silniej mówi do mnie niż... cokolwiek, i rzadko zawodzi.
 
     
Kasia G 
ADMINISTRATOR


Związek z tańcem:
krytyk
Wiek: 41
Posty: 4412
Skąd: Warszawa
Wysłany: Pon Lut 17, 2014 10:35 pm   

Ależ Ali, właśnie to miałam na myśli - "tradycyjny baletoman" to ten co sie naoglądał ostatnie 50 lat tych wszystkich pas de deux Medory i Alego na wszystkich galach i konkursach baletowych - ten Ali w tureckich "majtkach" i z piórkiem na głowie jest jedna z "ikon" tańca popisowego.
Natomiast oczywiście sława i chwała Ratmanskiemu, że sięgnął do oryginału i tak go odrestaurował. Mnie oczywiście zupełnie obojetne jest czy tańczy z Medorą Ali czy Konrad, byleby tańczył dobrze :) Z tym "trochę dziwnie" - to był taki żarcik i informacja dla tych co nie widzieli - to własnie jedna z różnic, między tym co znamy ze sceny (a raczej z nagrań współczesnych) a tym co znamy li tylko z historii baletu. Dzięki temu spektaklowi mozna było sie poczuć trochę jak w XIX wieku choć oczywiście technika tańca i możliwości tancerzy jak można sądzić z ikonografii jednak inne
_________________
Niech pamięta elita, że każda śmietanka na deser jest bita.
Lec
 
 
     
Kasia G 
ADMINISTRATOR


Związek z tańcem:
krytyk
Wiek: 41
Posty: 4412
Skąd: Warszawa
Wysłany: Pon Mar 03, 2014 6:40 pm   

z lekkim poślizgiem ogłaszam konkurs - do wygrania bilety na kolejny pokaz w kinie Praha - 9 marca Śpiąca królewna

Prosze podać imiona (oryginalne) wszystkich dobrych wróżek występujących w prologu:
przypominam że jest ich sześc i jedna z nich (podpowiedź) nosi wdzięczne miano Fleur de Farinne - taka podpowiedź...

Na odpowiedzi czekam na PW do czwartku do południa
_________________
Niech pamięta elita, że każda śmietanka na deser jest bita.
Lec
 
 
     
Kasia G 
ADMINISTRATOR


Związek z tańcem:
krytyk
Wiek: 41
Posty: 4412
Skąd: Warszawa
Wysłany: Czw Mar 06, 2014 8:06 pm   

Mamy troje zwycięzców - zapraszam do kina Praha w niedzielę 15.45 na pokaz Śpiącej królewny z Teatru Bolszoj... a przed transmisją na żywo zatańczą Ana Kipshidze i Eduard Bablidze z Polskiego Baletu Narodowego.

Poprawna odpowiedź:
Candide, czyli szczera, naiwna (głuptaska), prostoty

Coulante–Fleur de farine, czyli najdelikatniejszej białej mąki, delikatności

Miettes–qui tombent, czyli spadających okruszków (okruszków chleba), szczodrości

Canari–qui chante, kanarek który śpiewa, kanarków, wesołości

Violente–échevelée, porywcza i rozczochrana, śmiałości

La Fée des lilas–voluptueuse - rozkoszna wróżka Bzu
_________________
Niech pamięta elita, że każda śmietanka na deser jest bita.
Lec
 
 
     
Kasia G 
ADMINISTRATOR


Związek z tańcem:
krytyk
Wiek: 41
Posty: 4412
Skąd: Warszawa
Wysłany: Wto Mar 25, 2014 11:45 am   

Kolejna transmisja - kolejny konkurs - do wygrania bilety na balet Marco Spada, czyli córka rozbójnika w kinie Praha!!!


Pytanie konkursowe: dla jakiego tancerza Pierre Lacote opracował rekonstrukcję tego baletu wystawioną pierwotnie w Paryżu?

Na odpowiedzi czekam na Priv do północy w czwartek 27 marca
_________________
Niech pamięta elita, że każda śmietanka na deser jest bita.
Lec
 
 
     
Kasia G 
ADMINISTRATOR


Związek z tańcem:
krytyk
Wiek: 41
Posty: 4412
Skąd: Warszawa
Wysłany: Czw Mar 27, 2014 11:12 am   

Pamiętajcie:

MARCO SPADA
30.03.2014 | niedziela | 16:45 | transmisja LIVE


muzyka: Daniel-François-Esprit Auber| choreografia: Joseph Mazilier, Pierre Lacotte
Rozbójnik Marco Spada – oczywiście zręcznie władając szpadą – radośnie grabi okolice, ku wściekłości gubernatora, który bezskutecznie usiłuje go złapać. Jednak wesoły bandyta, skrzętnie skrywający przed wszystkimi swoją prawdziwą tożsamość, nie tylko zajmuje się graniem władzy na nosie; w równej mierze zaprząta go opieka nad córką Angelą, która spokojnie dorasta sobie w zamkowych murach. Młoda panna, kompletnie nie mając pojęcia o tym, że jej ojciec prowadzi podwójne życie, zamartwia się tylko jednym – swoimi nie do końca dobrze ulokowanymi uczuciami. Obiektem jej westchnień jest książę Frederici, ale ten okazuje się być już zaręczony. Angela jest zdruzgotana... Tak pokrótce przedstawia się treść baletu spod znaku płaszcza i szpady, który całkiem niedawno (listopad 2013) zagościł w repertuarze Teatru Bolszoj. Pierre Lacotte, opierając się na oryginalnej choreografii Josepha Maziliera (1857), stworzył swoją wersję tego dzieła na początku lat 80. ubiegłego stulecia, a zrobił to dla jednego z najsłynniejszych tancerzy XX wieku – nieżyjącego już Rudolfa Nuriejewa. Przedstawienie trwa około 2 godzin i 50 minut.
_________________
Niech pamięta elita, że każda śmietanka na deser jest bita.
Lec
 
 
     
Kasia G 
ADMINISTRATOR


Związek z tańcem:
krytyk
Wiek: 41
Posty: 4412
Skąd: Warszawa
Wysłany: Pią Mar 28, 2014 10:58 am   

ponownie mamy dwóch zwycięzców konkursu - zapraszam do kasy Kina Praha przed transmisją!
Pierre Lacotte w 1981 roku zrekonstruował balet dla Opery Rzymskiej z udziałem Rudolfa Nureyewa. Ponoć Nureyev bardzo chciał zatańczyć te nietypową baletową role - rozbójnika i ojca, umowę z Lacotte'm podpisał na kawałku papierowego obrusa w restauracji :)
_________________
Niech pamięta elita, że każda śmietanka na deser jest bita.
Lec
 
 
     
Kasia G 
ADMINISTRATOR


Związek z tańcem:
krytyk
Wiek: 41
Posty: 4412
Skąd: Warszawa
Wysłany: Pon Kwi 21, 2014 1:56 pm   

Konkurs! Ostatni w tym sezonie - do wygrania bilety na transmisje spektaklu Spartakusa z Teatru Bolszoj w warszawskim kinie Praha 27 kwiatnia!

Tym razem proste pytanie: zanim Moskwa zachwyciła się choreografią Grigorowicza "Spartakusa" wystawiono w dwóch innych wersjach choreograficznych - prosze podac nazwiska choreografów, którzy stworzyli swoje wizje tej baletowej opowieści przed Grigorowiczem
_________________
Niech pamięta elita, że każda śmietanka na deser jest bita.
Lec
 
 
     
Kasia G 
ADMINISTRATOR


Związek z tańcem:
krytyk
Wiek: 41
Posty: 4412
Skąd: Warszawa
Wysłany: Czw Cze 12, 2014 10:51 am   

Już 27. maja br. rusza sprzedaż biletów na transmisje spektakli baletowych z najsłynniejszego Teatru baletowego z Moskwy. Teatr Bolszoj przygotował w sezonie 2014/2015 prawdziwe baletowe hity m.in.: „Dziadek do orzechów”, „Jezioro łabędzie”, „Romeo i Julia”, a dla wyjątkowych smakoszy baletu Bolszoj zaprezentuje perełkę baletu - „Legendę miłości” w choreografii Jurija Grigorowicza.

Zespół baletowy moskiewskiego Teatru Bolszoj cieszy się ogromną i niesłabnącą sławą. Na jego występy melomani wszystkich największych miast świata czekają z ogromną niecierpliwością. Dlatego też kierownictwo tej czołowej sceny operowo-baletowej Rosji zdecydowało się, wzorem nowojorskiej The Metropolitan Opera, na organizację transmisji przedstawień baletowych w jakości obrazu HD i dźwięku Dolby Digital Surround. Kino Praha jako jedyne w Warszawie będzie transmitować na żywo balet z najsłynniejszego moskiewskiego Teatru Bolszoj.

Przed każdym spektaklem słowo wstępu wygłosi Katarzyna Gardzina-Kubała. Krytyk muzyczny i baletowy. Publikuje w programach teatralnych do spektakli baletowych oraz w prasie lokalnej. Administrator baletowego internetowego forum dyskusyjnego balet.pl. W 2008 roku wraz z gronem krytyków tańca podjęła próbę reaktywacji kwartalnika „Taniec”. Współautorka serii książek dla dzieci Bajki baletowe i autorka baletowego bloga Na czubkach palców. W latach 2008-2010 pracowała na stanowisku sekretarza literackiego Teatru Wielkiego – Opery Narodowej. Od 2010 jest stałym współpracownikiem Instytutu Muzyki i Tańca.

Cena biletu na transmisje – 50 zł
Cena biletu ulgowego – 45 zł
Karnet (7 transmisji) – 40 zł
Sprzedaż biletów rozpocznie się we wtorek 27 maja br.
Na przedstawienia baletowe kino nie prowadzi rezerwacji biletów.

SZCZEGÓŁOWY PROGRAM „BOLSHOI BALLET LIVE 2014/2015” w Kinie Praha:

LEGENDA O MIŁOŚCI
26.10.2014 | niedziela | 15:45 | transmisja LIVE
muzyka: A. Mielikow| choreografia: J. Grigorowicz
Czarodziejska i filozoficzna baśń baletowa wykorzysująca motywy zaczerpnięte z folkloru Azerbejdżanu. To jeden z pierwszych wielkich baletów Jurija Grigorowicza, który przyniósł mu uznanie i stanowisko baletmistrza w Teatrze Kirowa, a następnie dyrekcję w Teatrze Bolszoj, którą piastował przez ponad 30 lat! Opowieść o miłości i poświęceniu do muzyki azerbejdżańskiego kompozytora Arifa Mielikowa jest jednym z najciekawszych i najbardziej oryginalnych baletów w repertuarze Teatru Bolszoj. Zamiast tradycyjnego happy endu lub rozdzierającego tragicznego zakończenia librecista Nazim Hikmet zaproponował dobrowolną rezygnację głównego bohatera, rzeźbiarza Ferhada, ze szczęścia - po to tylko, aby nie zawieść nadziei ludu. Kochany przez dwie siostry: królową Mechmene Banu i księżniczkę Szirin, którą wzajemnie pokochał, Ferhad postanawia mimo zwolnienia z obietnicy dalej przebijać skałę w górach, by dać ludziom wodę, zamiast połączyć się z ukochaną.

CÓRKA FARAONA
23.11.2014 | niedziela | 15:45 | transmisja LIVE
muzyka: C. Pugni| choreografia: P. Lacotte
Jedno z największych osiągnięć Pierre’a Lacotte’a w dziedzinie rekonstrukcji dawnych zapomnianych baletów – barwna opowieść o losach starożytnych Egipcjan przybrana w klasyczny baletowy kostium. Choć podczas premiery baletu w 1862 roku nad sceną pojawiał się napis „Sen z przeszłości”, to paradoksalnie tematyka baletu nawiązywała do wydarzeń bieżących, interesujących modny XIX-wieczny świat. Twórcy baletu zainspirowali się odkryciem przez ówczesnych archeologów grobowca egipskiej księżniczki i na tym motywie osnuli balet. Oczywiście „Córka faraona” w całości odzwierciedlała gust epoki – tematem jest tragiczna miłość, a starożytni Egipcjanie i Egipcjanki tańczą w pełnym baletowym kostiumie, tiulowych spódniczkach i na pointach. Również współczesna wersja Lacotte’a, a właściwie możliwie najwierniejsza rekonstrukcja baletu, aż kapie od złota i drogich klejnotów w kostiumach, a w warstwie tanecznej obfituje w masę popisowych tańców i solowych wariacji głównych bohaterów. Przedstawienie trwa około 3 godzin.

BAJADERA
07.12.2014 | niedziela | 15:45 | transmisja LIVE
muzyka: L. Minkus| choreografia: J. Grigorowicz
Tragiczna historia miłości świątynnej tancerki Nikiji i wojownika Solora to, obok słynnego „Jeziora łabędziego”, jedno z najwspanialszych dzieł baletu klasycznego w jego najdoskonalszej XIX-wiecznej eklektycznej formie. Marius Petipa, który stworzył pierwszą wersję choreograficzną „Bajadery”, we wszystkich swoich baletach na piedestale stawiał kobietę – primabalerinę z jej tanecznym popisem. Tu widz otrzymuje popis podwójny, bo oprócz głównej bohaterki wspaniałą partię otrzymała jej rywalka – okrutna hinduska księżniczka Gamzatti, która rozkazuje zabić Nikiję podsuwając jej kosz kwiatów z ukrytą żmiją. „Bajadera” słynie z romantycznej „Sceny Cieni”, kiedy to kilkadziesiąt ubranych na biało i spowitych woalami tancerek schodzi z „nieba” na ziemię wykonując wciąż i wciąż to samo baletowe pas – arabesque penchée. Ten zadziwiający romantyczny obraz na długo pozostaje w pamięci wraz z rozkołysaną romantyczną muzyką Ludviga Minkusa. Przedstawienie trwa około 3 godzin.

DZIADEK DO ORZECHÓW
21.12.2014 | niedziela | 15:45 | transmisja LIVE
muzyka: P. Czajkowski| choreografia: J. Grigorowicz
W wielu krajach nie ma Bożego Narodzenia bez gwiazdkowego spektaklu „Dziadka do orzechów”. Zaskakujące, że choć premiera baletu odbyła się w dniu św. Mikołaja 6 grudnia 1892 roku, to tradycja gwiazdkowa towarzysząca temu baletowi powstała niemal pół wieku później w Stanach Zjednoczonych. Choć dziś, inaczej niż za czasów Czajkowskiego, spektakl ten jest kierowany głównie do młodszych widzów, to nadal pozostaje jednym z arcydzieł klasycznego baletu rosyjskiego. Oparty na opowieści modnego wówczas fantastycznego pisarza Ernsta T. A. Hoffmanna „Dziadek do orzechów” miał wykorzystywać zainteresowanie elit petersburskich fantastyką. Tymczasem okazał się wspaniałym spektaklem familijnym idealnym do wspólnego oglądania dla dzieci i rodziców. Mali widzowie odnajdą w nim baśniową opowieść o dziewczynce Klarze (w rosyjskiej wersji Maszy), która dzięki dobremu sercu i odwadze wyzwala spod czaru księcia zaklętego w dziadka do orzechów. Dla dorosłych to jeden z najpiękniejszych baletów z fenomenalną muzyką Piotra Czajkowskiego. Przedstawienie trwa ponad 2 godziny.

JEZIORO ŁABĘDZIE
25.01.2015 | niedziela | 15:45 | transmisja LIVE
muzyka: P. Czajkowski | choreografia: J. Grigorowicz
Trudno dziś uwierzyć, że moskiewska premiera tego baletowego przeboju okazała się całkowitą klapą. Nie było to jednak to „Jezioro łabędzie”, które miłośnicy baletu na całym świecie uważają za arcydzieło arcydzieł. Dopiero wersja choreograficzna Mariusa Petipy z 1895 roku zaprezentowana w Petersburgu zdobyła poklask i do dziś istnieje na wszystkich liczących się scenach baletowych w licznych wersjach i przeróbkach. Niemal zawsze niezmienną częścią „Jeziora łabędziego” pozostają słynne „białe akty”, czyli akt II i IV, w których tancerki odgrywające role łabędzi występują w białych tiulowych spódniczkach - paczkach. Co ciekawe, to nie Petipa, ale jego uczeń Lew Iwanow jest autorem tych fragmentów, które stały się symbolem baletu w ogóle. Na moskiewskiej scenie „Jezioro” pozostaje stale w repertuarze, a podwójną, arcytrudną główną rolę dobrej zaklętej Odetty i złej Odylii wykonywały i wykonują kolejne pokolenia najwybitniejszych balerin od Galiny Ułanowej, przez Maję Plisiecką po Swietłanę Zacharową. Przedstawienie trwa około 3 godzin.


ROMEO I JULIA
08.03.2015 | niedziela | 15:45 | transmisja LIVE
muzyka: S. Prokofiew | choreografia: J. Grigorowicz
Jedna z najbardziej znanych wersji arcydzieła Prokofiewa, klasyka XX wieku. Wielu choreografów sięgało i nadal sięga po historię Romea i Julii, ale tylko nieliczni pozostają w pamięci widzów i na afiszach teatrów na dłużej. Do takich dzieł należy „Romeo i Julia” Jurija Grigorowicza, długoletniego dyrektora artystycznego baletu Teatru Bolszoj. Choreograf stworzył ją jednak nie dla teatru w Moskwie, ale dla Opery Paryskiej w 1978 roku, a dopiero później przeniósł na deski Bolszoj. Monumentalna inscenizacja zachowująca niemal całość równie wielkiej partytury Prokofiewa, w sposób plakatowy, sięgający do najmocniejszych emocji i najsubtelniejszych wzruszeń odmalowuje tragizm miłości kochanków z Verony. Barwne korowody masek i sceny walk na szpady przeniosą widza w świat renesansowego miasta-państwa z jego waśniami między rodami, zabawa na placach i uliczkach. Na pierwszym planie pozostaje jednak delikatna krucha Julia i młodzieńczy Romeo i ich uczucie wyrażone bez słów w sztuce tańca. Przedstawienie trwa ponad 2 godziny.

IWAN GROŹNY
19.04.2015 | niedziela | 16:45 | transmisja LIVE
muzyka: S. Prokofiew | choreografia: J. Grigorowicz
Afirmacja tańca męskiego we współczesnym balecie – wielki fresk historyczny z dziejów dawnej Rusi. Podobnie jak w swoim sławnym „Spartakusie” Grigorowicz sięga po temat zaczerpnięty z historii, ale tym razem historii rosyjskiej z całym jej okrucieństwem, mrokiem i drapieżnością. Iwan Groźny na kartach historii jawi się jako postać niemal nierealna w swojej grozie, zupełnie nie nadająca się na bohatera baletu. Grigorowicz udowadnia, że o wyrazistych osobowościach doskonale można opowiadać za pomocą tańca, można też sięgnąć w głąb ich psychiki, pokazać przemianę młodego władcy w bezwzględnego cara. U Grigorowicza Iwan nie jest potworem – jest człowiekiem młodym, kochającym, cierpiącym. Musi radzić sobie w otoczeniu spiskowców, którzy trują jego ukochaną żonę Anastazję. Premiera baletu odbyła się w 1975 roku, ale w naszych czasach spektakl wrócił na scenę dopiero 2012, gdy udało się rozwiązać problem praw autorskich do muzyki. Balet powstał do kompozycji Prokofiewa do filmu o Iwanie Groźnym i kompilacji innych jego utworów, do których prawa posiadają dziś spadkobiercy kompozytora. Przedstawienie trwa ponad 2 godziny.
_________________
Niech pamięta elita, że każda śmietanka na deser jest bita.
Lec
 
 
     
Kasia G 
ADMINISTRATOR


Związek z tańcem:
krytyk
Wiek: 41
Posty: 4412
Skąd: Warszawa
Wysłany: Czw Paź 09, 2014 9:41 am   

Już 26 października ruszamy z nowym sezonem transmisji. Wkrótce baner nowego sezonu na forum i oczywiście konkurs - forum pozostaje partnerem i patronem medialnym cyklu w warszawskim kinie Praha!
_________________
Niech pamięta elita, że każda śmietanka na deser jest bita.
Lec
 
 
     
Kasia G 
ADMINISTRATOR


Związek z tańcem:
krytyk
Wiek: 41
Posty: 4412
Skąd: Warszawa
Wysłany: Pon Paź 20, 2014 10:47 pm   

UWAGA, UWAGA - juz w tym tygodniu mozna u nas wygrac bilety na pierwsza transmisje z Bolszoj w warszawskim kinie Praha!!!

Prosze odpowiedzieć na pytanie: kto tańczył partie Mechmene Banu podczas premiery Legendy o miłości w Leningradzie?

Na odpowiedzi czekam na priv do czwartku do północy. W wiadomosci prosze podac nazwisko (mimo ze na forum występujemy pod nickami) bo w razie wygranej bilet (jednoosobowy) będzie do odbioru w kasie kina Praha na NAZWISKO!

Do wygrania az 8 pojedynczych biletów
_________________
Niech pamięta elita, że każda śmietanka na deser jest bita.
Lec
 
 
     
Kasia G 
ADMINISTRATOR


Związek z tańcem:
krytyk
Wiek: 41
Posty: 4412
Skąd: Warszawa
Wysłany: Sro Paź 22, 2014 11:54 pm   

Juz jutro rozwiązanie konkursu! Ostatnia szansa na darmowy bilet na transmisję "Legendy o miłości"

a dla zainteresowanych reportaż z prób - rozmowa ze Swietłana Zacharową:

http://www.youtube.com/watch?v=NIfcvDbYDxU
_________________
Niech pamięta elita, że każda śmietanka na deser jest bita.
Lec
 
 
     
Kasia G 
ADMINISTRATOR


Związek z tańcem:
krytyk
Wiek: 41
Posty: 4412
Skąd: Warszawa
Wysłany: Sob Paź 25, 2014 7:00 pm   

Konkurs rozwiązany, zwycięzcy pójda jutro na transmisję.
Tańczyła Olga Mojsiejewa (źródła: Encyklopedia Russkij balet, Turska - Przewodnik baletowy). Co ciekawe niektórzy znaleźli w internecie wiadomość - na stronie Teatru Maryjskiego (dawniej Kirowa) gdzie odbyła sie premiera - że tańczyła inna tancerka... Jednak źródła drukowane w tym rosyjska encyklopedia baletu twierdza co innego - czyli nie wierzcie internetowi! ;)
_________________
Niech pamięta elita, że każda śmietanka na deser jest bita.
Lec
 
 
     
Wyświetl posty z ostatnich:   

Ten temat jest zablokowany bez możliwości zmiany postów lub pisania odpowiedzi Dodaj do serwisow: Bookmark and Share
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach
Dodaj temat do Ulubionych
Wersja do druku

Skocz do:  

Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group
Strona wygenerowana w 0,32 sekundy. Zapytań do SQL: 13