www.balet.pl Strona Główna www.balet.pl
forum miłośników tańca

FAQFAQ  SzukajSzukaj  UżytkownicyUżytkownicy  GrupyGrupy
RejestracjaRejestracja  ZalogujZaloguj

Poprzedni temat «» Następny temat
Conrad Drzewiecki
Autor Wiadomość
g
Gość
Wysłany: Sob Maj 07, 2005 8:47 pm   Conrad Drzewiecki

Czy ktoś z was ma jakieś info o Conradzie Drzewieckim,są mi bardzo potrzebne,piszcie co tylko wiecie.
 
 
Nefretete
Solista Baletu


Posty: 1312
Skąd: Poznań
Wysłany: Sob Maj 07, 2005 10:46 pm   

a jakich konkretnie informacji potrzebujesz??? Co nieco informacji mam, ale nie wiem co Ciebie interesuje...
 
 
tancera
Nowicjusz

Posty: 33
Wysłany: Sob Maj 07, 2005 10:52 pm   

wszystko co masz mozesz mi podac :) i moze znasz strone gdzie jest jego zdjecie?
 
 
sfra 
Solista Baletu

Związek z tańcem:
baletoman
Posty: 1605
Skąd: Varsovie
Wysłany: Sob Maj 07, 2005 11:38 pm   

Twórczość choreograficzna Conrada Drzewieckiego kojarzy się przede wszystkim z trzema zjawiskami, nie występującymi dotąd w polskim balecie: ze stworzeniem nowych form współczesnego teatru tańca, ze stosowaniem nowych środków ruchowych opartych na technice tańca współczesnego oraz na połączeniu tych środków z elementami narodowymi.

Taniec współczesny, szeroko rozpowszechniony w wielu krajach Europy i Ameryki, był w Polsce dziedzina nieznaną lub znaną tylko nielicznym jednostkom. Zasługa Drzewieckiego jest wprowadzenie go do polskiej choreografii. Po pięcioletnim pobycie we Francji i wykorzystaniu licznych możliwości zapoznania się tam z różnymi stylami i technikami tańca współczesnego i jazzowego, spożytkował w kraju zdobyte umiejętności. Opierając się głownie na systemie Marthy Graham, nie ograniczył się jedynie do wiernego przeszczepienia go na grunt polski, lecz umiejętnie przetworzył i przystosował go do psychofizycznych właściwości polskich tancerzy. Jednocześnie tworzył własny, oryginalny „język choreograficzny” służący realizowaniu nowych założeń treściowych i formalnych.
Stosując obok neoklasyki nowe środki wyrazowe dążył Drzewiecki do tworzenia takich form baletowych, które odpowiadałyby pojęciu współczesnego teatru tańca. Już jego pierwsze balety , skomponowane dla Opery Poznańskiej w latach 1963-73 a zwłaszcza „wariacje 4:4” Woźniaka, „Ognisty ptak” Strawińskiego, „Adagio na smyczki i organy” Albinoniego, „Pawana na śmierć Infantki” Ravela, „Cudowny mandaryn” Bartoka zaskakiwały zawsze oryginalnością koncepcji scenicznej, zwięzłością treści i jej interpretacją odpowiadającą myśleniu współczesnego człowieka, znaczeniową motywacją ruchu, intensywnością nastroju, wizualną efektywnością i znakomitą grą świateł.

Z chwilą powstania w 1973 roku Polskiego Teatru tańca, którego inicjatorem, jak i organizatorem, a następnie dyrektorem był Drzewiecki, choreograf rozszerzył zakres swych poszukiwań twórczych , sięgając również do muzyki polskich kompozytorów. Zwrotem do rodzimych tradycji muzycznych były adaptacje uwertury koncertowej „Bajka” Moniuszki (jako balet „Przypowieść sarmacka” na podst. „Zemsty” Fredry), utworów Chopina („Pięć Nokturnów i Fantazja – Impromptu”) oraz balet Kurpińskiego „Mars i Flora”. Szczególne miejsce zajmują tutaj takie balety , jak „Odwieczne pieśni” Karłowicza i III Symfonia „Pieśń o Nocy” Szymanowskiego. Mimo ich tematyki , nie związanej bezpośrednio z polską historią czy literaturą, Drzewiecki nasycił ich inscenizacje polskim klimatem, przekazał rodzimą koncepcję ponadczasowych wartości humanistycznych.

Wraz z ostatnimi baletami Drzewieckiego wkracza do jego twórczości nowy czynnik: powiązania współczesnej choreografii ze współczesną muzyką polską i pierwsze próby połączenia nowych środków ruchowych z elementami polskiego folkloru. W „Stabat Mater” Pendereckiego przejawia się inspiracja polską ludową rzeźbą sakralną, w „Krzesanym” Kilara reminiscencje starodawnej obrzędowości i tańców góralskich. Nie SA to jednak cytaty dosłowne , lecz syntetyczne ujęcia najbardziej typowych cech plastycznych i ruchowych zaczerpniętych z pierwowzorów.

Dzięki tym trzem aspektom swej twórczości, uzyskanym drogą nieustannych poszukiwań i przemyśleń, połączonych z wrodzonym talentem twórczym, stał się Conrad Drzewiecki najwybitniejszym choreografem polskim drugiej połowy XX wieku.

(na podstawie wstępu Ireny Turskiej do publikacji „CONRAD DRZEWIECKI” PTT)
_________________
sfra- odnaleziony pośród manewrów sztuki i jezyka francuskiego
 
 
Joanna 
ADMINISTRATOR


Związek z tańcem:
tancerka?
Posty: 2981
Wysłany: Sob Maj 07, 2005 11:46 pm   

Był również honorowym gościem na ostatnim festiwalu teatrów tańca w Lublinie, ale zapewne nie jest to wiadomość, która Cię satysfakcjonuje ;)
_________________
"Plié is the first thing you learn and the last thing you master" Suzanne Farrell
 
 
Kasia G 
ADMINISTRATOR


Związek z tańcem:
krytyk
Wiek: 47
Posty: 4412
Skąd: Warszawa
Wysłany: Nie Maj 08, 2005 12:13 pm   

Obszerny wywiad z Conradem Drzewieckim był w czasopiśmie Poznańskiego Teatru Wielkiego - "Operomania" nr 5 (11) sezon 2002/2003. Spróbuj dotrzec do niego przez TW w Poznaniu
 
 
 
Nefretete
Solista Baletu


Posty: 1312
Skąd: Poznań
Wysłany: Nie Maj 08, 2005 3:15 pm   

Niestety w internecie nie znalazlam zadnych fotografii, musisz poszukac w innych zrodlach: ksiazkowych albo prasowych, nie powinno byc problemu. Sfra wyreczyl mnie, jesli chodzi o najwazniejsze informacje. Jesli jednak masz jeszcze jakies pytania, moze bardziej szczegole, to smialo. Pozdrawiam.
 
 
sisi
ADMINISTRATOR


Posty: 1620
Skąd: z daleka
Wysłany: Sro Cze 22, 2005 9:48 pm   

ohh powinniscie koniecznie zobaczyc "Balety Conrada Drzewieckiego" serwowane przez poznanski TW!! sa rewelacyne! urzekl mnie zwlaszcza akt gdy na scenie jest 30 facetow.. hihi :lol:
_________________
you broke my heart cause I couldn't dance
you didn't even want me around
but now I'm back to let you know
I CAN REALLY SHAKE THEM DOWN!!
 
 
Gość

Wysłany: Czw Cze 23, 2005 2:09 pm   

Według mnie balety Drzewieckiego jednak trochę się zestarzały
 
 
sisi
ADMINISTRATOR


Posty: 1620
Skąd: z daleka
Wysłany: Czw Cze 23, 2005 2:39 pm   

to prawda, sa grane od niepamietnych czasow, ale wciaz jest zainteresowanie nimi, wiec beda grane dalej...
_________________
you broke my heart cause I couldn't dance
you didn't even want me around
but now I'm back to let you know
I CAN REALLY SHAKE THEM DOWN!!
 
 
Gość

Wysłany: Czw Cze 23, 2005 3:15 pm   

Raczej chodziło mi o kategorię ponadczasowości,dziś balety Drzewieckigo według mnie nie robią takiego wrażenia jak kiedyś, a nie jest to los każdego baletu powstałego 20,30 czy 50 lat temu.
 
 
sisi
ADMINISTRATOR


Posty: 1620
Skąd: z daleka
Wysłany: Czw Cze 23, 2005 5:49 pm   

sisi napisał/a:
ale wciaz jest zainteresowanie nimi
_________________
you broke my heart cause I couldn't dance
you didn't even want me around
but now I'm back to let you know
I CAN REALLY SHAKE THEM DOWN!!
 
 
Nefretete
Solista Baletu


Posty: 1312
Skąd: Poznań
Wysłany: Pią Paź 13, 2006 6:25 pm   

Informacje z wolnej strefy:

W najbliższy wtorek 17 października na kanale TVP Kultura zostaną wyświetlone dwa programy o Conradzie Drzewieckim, wybitnym tancerzu, założycielu i pierwszym choreografie Polskiego Teatru Tańca z Poznania.

Ja tylko dodam, że w tym roku C. Drzewieci obchodzi jubileusz 80-lecia.


„Conrad Drzewiecki o sobie – To nie ja to taniec”
film dokumentalny, 38 min, TVP 1998

autorka: Bogumiła Wander

emisja: 17 października, godz. 18.55, TVP Kultura



Bohaterem, a zarazem narratorem filmu jest światowej sławy tancerz i choreograf Conrad Drzewiecki. Opowiada on o początkach swej kariery, kiedy w 1956 roku wyjechał do Francji, gdzie studiował choreografię, kompozycję, techniki klasyczne i amerykański modern dance, a także tańczył jako solista w świetnych zespołach baletowych, jak Théâtre d'Art du Ballet, Grand Ballet Marquiz de Cuevas czy Roland Petit Ballet.



W 1960 roku powrócił do kraju. Został solistą w Operze Poznańskiej. W 1973 roku założył Polski Teatr Tańca, którego kolejne premiery zawsze były wielkimi wydarzeniami w naszym życiu artystycznym. Był też dyrektorem poznańskiej Szkoły Baletowej, choreografem i reżyserem filmów muzycznych, autorem choreografii do oper, spektakli teatralnych i filmów fabularnych.



Uzupełnieniem opowieści Conrada Drzewieckiego są materiały archiwalne - zdjęcia i fragmenty filmów, które współtworzył. O tancerzu mówią też: krytyk Małgorzata Komorowska, choreograf Henryk Konwiński, scenograf Xymena Zaniewska, krytyk Bogusław Kaczyński, tancerz Ryszard Węgrzynek oraz kompozytor Wojciech Kilar, którego „Krzesanego” Drzewiecki zamienił w świetny, pełen dynamiki i ekspresji film.



„Gry”
film baletowy, 27 min, TVP 1970

reżyseria: Grzegorz Lasota

choreografia: Conrad Drzewiecki

scenografia: Xymena Zaniewska, Mariusz Chwedczuk

występują: Gerard Wilk, Danuta Kisiel-Drzewińska, Edmund Koprucki i zespół baletowy

emisja: 17 października, godz. 19.30, TVP Kultura

Film baletowy z choreografią wybitnego polskiego choreografa Conrada Drzewieckiego, nagrodzony m.in. na Międzynarodowym Festiwalu Twórczości Radiowej i Telewizyjnej Prix Italia we Florencji w 1970 roku i na Ogólnopolskim Festiwalu Filmów Krótkometrażowych w Krakowie w 1971 roku.

Walka człowieka z żywiołami, namiętnościami, miłością i śmiercią w interesujący sposób została wyrażona tańcem i formami plastycznymi. Muzyczne tło stanowi Preludium c-moll i Aria z III Suity Jana Sebastiana Bacha i muzyka elektroniczna Eugeniusza Rudnika zrealizowana w Studiu Eksperymentalnym Polskiego Radia.
_________________
We are never more human than when we are dancing. (Jose Limon)
 
 
Cheryl 
Solista Baletu


Posty: 1890
Wysłany: Pią Paź 13, 2006 7:20 pm   

http://images.google.pl/i...cki&btnG=Szukaj
_________________
Klawisze pianina są czarne i białe, ale grają niczym milion kolorów w Twojej podświadomości.
 
 
PavlovaAnna
Adept Baletu


Posty: 139
Skąd: z jednego małego miejsca na ziemi...
Wysłany: Pią Paź 13, 2006 8:13 pm   

Jakieś dwa tygodnie temu miałam okazję się z nim spotkać, gdyż w Teatrze Wielkim w Poznaniu są organizowane warsztaty baletowe z jego udziałem. Zapraszam! O ile mi wiadomo to jeszcze troszkę ich będzie, ale nie gwarantuje... a co do osób nie z Poznania radziłabym wypożyczyć Almanach Baletu Polskiego.
_________________
Oglądam-
Spocenie
Łzy
Uśmiechy
Rozpalone marzenia
Wyzwolenie radości
Trud i zmęczenie...
Balet
 
 
 
Nefretete
Solista Baletu


Posty: 1312
Skąd: Poznań
Wysłany: Sob Paź 14, 2006 12:43 am   

Przyznam, że jestem zdziwiona, iz C. Drzewiecki bierze udział w tych warsztatch, z tego co mi wiadomo, od lat unika rozgłosu i wszelkich publicznych wystepów.
A co do Almanachu, to dlaczego akurat osoby z Poznania miałyby go wypożyczyć?
_________________
We are never more human than when we are dancing. (Jose Limon)
 
 
PavlovaAnna
Adept Baletu


Posty: 139
Skąd: z jednego małego miejsca na ziemi...
Wysłany: Sob Paź 14, 2006 4:48 pm   

Z tym Almanachem, to chodzło mi o to, że jeżeli osoba, która chce się dużo dowiedzieć o C. Drzewieckim, a nie jest z Poznania i nie będzie miała możliwości przyjechać na te warsztaty, to może go wypożyczyć, bo znajduje się w nim dużo informacji o panu Drzewieckim.
A tak wogóle, to ja też się dziwiłam, że C. Drzewiecki uczestniczył w tych warsztatach, jak powiedział p. Pietras, jego też zaskoczył, gdy bez wachania przyjął na nie zaproszenie.
_________________
Oglądam-
Spocenie
Łzy
Uśmiechy
Rozpalone marzenia
Wyzwolenie radości
Trud i zmęczenie...
Balet
 
 
 
Cheryl 
Solista Baletu


Posty: 1890
Wysłany: Sob Paź 14, 2006 6:27 pm   

No cóż, jednak wziął udział. Na tych warsztatach pokazywana była także wersja filmowa 'Cudownego Mandaryna'-> nikt nie wiedział o co w tym chodzi :roll:
_________________
Klawisze pianina są czarne i białe, ale grają niczym milion kolorów w Twojej podświadomości.
 
 
makova_panienka 
Solista Baletu

Związek z tańcem:
uczennica
Wiek: 33
Posty: 1073
Skąd: z łąki
Wysłany: Sob Paź 14, 2006 6:31 pm   

Cheryl napisał/a:
Na tych warsztatach pokazywana była także wersja filmowa 'Cudownego Mandaryna'


kto w roli tytułowej?
_________________
wild thing,
you make my heart sing,
you make everything groovy,
wild thing!!!

 
 
 
Cheryl 
Solista Baletu


Posty: 1890
Wysłany: Sob Paź 14, 2006 6:33 pm   

Nie wiem makova bo ja tam po prostu spałam...
_________________
Klawisze pianina są czarne i białe, ale grają niczym milion kolorów w Twojej podświadomości.
 
 
Kasia G 
ADMINISTRATOR


Związek z tańcem:
krytyk
Wiek: 47
Posty: 4412
Skąd: Warszawa
Wysłany: Sob Paź 14, 2006 6:48 pm   

makova_panienka napisał/a:
Cheryl napisał/a:
Na tych warsztatach pokazywana była także wersja filmowa 'Cudownego Mandaryna'


kto w roli tytułowej?


Prawdopodobnie Przemysław Śliwa, to był pewnie "Cudowny manadaryn" który miał premierę w 1970 roku w Poznaniu
_________________
Niech pamięta elita, że każda śmietanka na deser jest bita.
Lec
 
 
 
makova_panienka 
Solista Baletu

Związek z tańcem:
uczennica
Wiek: 33
Posty: 1073
Skąd: z łąki
Wysłany: Sob Paź 14, 2006 6:51 pm   

w takim razie w roli dziewczyny zapewne Grażyna Karaś?
mam to niesamowite szczęście uczyć się od nich :)
_________________
wild thing,
you make my heart sing,
you make everything groovy,
wild thing!!!

 
 
 
Nefretete
Solista Baletu


Posty: 1312
Skąd: Poznań
Wysłany: Nie Paź 15, 2006 2:32 pm   

To zależy, czy to był "Cudowny mandaryn" z okresu PTT czy wcześniej. Ja z kolei, kiedy świetowaliśmy jego jubileusz w sieprniu oglądałam wersję późniejszą i tam główną rolę tańczyła Roma Juszkat.
_________________
We are never more human than when we are dancing. (Jose Limon)
 
 
Cheryl 
Solista Baletu


Posty: 1890
Wysłany: Nie Paź 15, 2006 2:34 pm   

Teraz gdy usłyszałam naziwsko 'Karaś' jestem prewna że właśnie to ta tancerka tańczyła.
_________________
Klawisze pianina są czarne i białe, ale grają niczym milion kolorów w Twojej podświadomości.
 
 
majka m
Nowicjusz

Posty: 24
Skąd: poznań, krakow
Wysłany: Wto Paź 17, 2006 9:08 am   

czy moge prosic o jakies szersze informacje na temat tych "warsztatów baletowych" w Teatrze Wielkim w Poznaniu?z góry dziękuje
 
 
Wyświetl posty z ostatnich:   

Odpowiedz do tematu Dodaj do serwisow: Bookmark and Share
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach
Dodaj temat do Ulubionych
Wersja do druku

Skocz do:  

Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group
Strona wygenerowana w 0,26 sekundy. Zapytań do SQL: 13