Zaproponuję kolejną zagadkę-wymieniankę . A mianowicie:
Proszę wymienić balety z motywami ludowymi - wraz z wskazaniem tych motywów, czy jest to np. muzyka, kostiumy, libretto. Za każdy tytuł 1pkt, liczba punktów zależna od Waszej inwencji . Zagadka, ze względu na święta, niech potrwa do czwartku wieczór, i może żeby każdy miał szansę, prosiłabym, by każdy jednorazowo wymienił maksymalnie 5 tytułów, a następne dopiero gdy po ich poście pojawi się co najmniej jedna odpowiedź z innymi tytułami.
Ostatnio zmieniony przez Blanche Sob Kwi 03, 2010 6:17 pm, w całości zmieniany 1 raz
Związek z tańcem: miłośnik
Wiek: 32 Posty: 683 Skąd: Warszawa
Wysłany: Sob Kwi 03, 2010 3:09 pm
To znaczy, jeśli dobrze rozumiem, co najmniej pięć w jednym poście, czy najwyżej pięć? Żeby nie było nieporozumień, wymienię na razie tylko pięć:
1. "Ognisty ptak" - nawiązania do ludowości w librettcie i muzyce, kostiumach również.
2. "Pietruszka" - oczywiście muzyka, libretto, kostiumy jak najbardziej też.
3. "Święto wiosny" - jak wyżej.
4. "Wesele" (Niżyńskiej) - jak wyżej
5."Trójkątny kapelusz" - nawiązania do folkloru hiszpańskiego we wszystkich warstwach, muzyka, kostiumy, choreografia, scenografia.
PS. I nie wiem, czy mam dokładniej opisywać te elementy ludowości, jeśli tak, to oczywiście rozwinę to, co napisałam do tej pory
Związek z tańcem: miłośnik
Wiek: 32 Posty: 683 Skąd: Warszawa
Wysłany: Sob Kwi 03, 2010 8:11 pm
Czyli teraz można już dalej? A margotczyk już dwa tytuły mi podkradła
1. Wesele w Ojcowie - pierwszy polski balet narodowy, nawiązuje do polskiego folkloru librettem, muzyką, kostiumami, choreografią.
2. Świtezianka - tutaj oczywiście słuszne skojarzenie ze "Świtezianką" Mickiewicza, która stanowila natchnienie do powstania tego baletu, dlatego inspirowany ludowością przede wszystkim w warstwie libretta, ale także kostiumów, scenografii.
3. Konik garbusek - również nawiązania w warstwach libretta, kostiumów itd. (tutaj mam bardziej na myśli starą wersję Saint-Leona, a nie najnowszą Ratmańskiego
Wydaje mi się, że "Sylfidę" i "Ondynę" też można zaliczyć do baletów inspirowanych folklorem, głównie jeśli chodzi o nawiązanie w librettach tych baletów do różnych ludowych podań i legend
Związek z tańcem: miłośnik
Wiek: 36 Posty: 890 Skąd: z dalekiej północy
Wysłany: Sob Kwi 03, 2010 10:30 pm
6 pkt dla margotczyk, i 5pkt dla Ewy J. - Sylfida i Ondyna jak najbardziej mogą być .
Ewa J. napisał/a:
3. Konik garbusek - również nawiązania w warstwach libretta, kostiumów itd. (tutaj mam bardziej na myśli starą wersję Saint-Leona, a nie najnowszą Ratmańskiego
Ratmańskiego również się zalicza - w końcu libretto oparte jest na bajce ludowej.
Związek z tańcem: miłośnik
Wiek: 32 Posty: 683 Skąd: Warszawa
Wysłany: Nie Kwi 04, 2010 10:12 am
W takim razie pociągnę jeszcze temat folkloru hiszpańskiego, nawiązania w muzyce, kostiumach itp.:
1. Cuadro flamenco
2. Goyescas
3. Miłość i śmierć
4. Kaprys hiszpański
I jeszcze jedno, tym razem z włoskiego:
5. Pulcinella - oczywiście, kojarzy się od razu z ludową komedią dell’arte i z bohaterem neapolitańskich widowiskach ulicznych, Pulcinellą, kostiumy, muzyka, również jak najbardziej spójne z całością.
Związek z tańcem: miłośnik
Wiek: 36 Posty: 890 Skąd: z dalekiej północy
Wysłany: Czw Kwi 08, 2010 8:06 pm
Widzę, że niewielki odzew jest w zagadkach, w porównaniu do poprzednich tego typu . Więc mam pytanie: podliczać już punkty, czy chcecie jeszcze próbować?
Związek z tańcem: miłośnik
Wiek: 32 Posty: 683 Skąd: Warszawa
Wysłany: Czw Kwi 08, 2010 9:41 pm
Ja bym mogła jeszcze dużo wymienić, ale reguły zagadki do tej pory mi na to nie pozwoliły, bo nikt dotychczas po mnie nie wymienił A więc kolejne pięć:
Nawiązujące w różnych warstwach do folkloru szwedzkiego:
1. Noc świętojańska
2. Syn marnotrawny (chor. I. Craner)
3 Księżycowy renifer
Folklor tatarski:
4. Shurale
5. Pieśń o tęsknocie (nawiązuje do tatarskiej legendy).
PIEŚŃ O ZIEMI - muz. Roman Palester, chor. Bronisława Niżyńska.
Tradycyjne obrzędy i tańce związane z nocą świętojańską, weselem wiejskim i dożynkami.
W muzyce motywy pieśni i tańców polskich, z różnych regionów.
Z CHŁOPA KRÓL - muz. Grażyna Bacewicz, chor. Stanisław Miszczyk.
Tańce z regionu Mazowsza: oberek, kujawiak, polka tramblanka. Stroje ludowe opoczyńskie.
SERCE Z PIERNIKA - muz. Kresimir Baranovic, chor. Margarita Forman.
Muzyka jest stylizacją pieśni i tańców chorwackich. Zwyczaje ludowe ukazane podczas zapustnego jarmarku.
Związek z tańcem: miłośnik
Wiek: 36 Posty: 890 Skąd: z dalekiej północy
Wysłany: Pią Kwi 09, 2010 12:16 pm
8pkt dla margotczyk, 5 dla Ewy - tu dodam, że na Shurale czekałam . Podpowiem też, że brakuje mi dwóch, baaardzo znanych baletów, a przynajmniej dla mnie wydają się dość oczywiste .
Związek z tańcem: miłośnik
Wiek: 32 Posty: 683 Skąd: Warszawa
Wysłany: Pią Kwi 09, 2010 12:56 pm
To może zdradzisz jakie? Ja mogę wymienić już "poza konkursem", jakie jeszcze przyszły mi do głowy, a mianowicie (bez wgłębiania się w szczegóły i bez większego porządku): Baśń krakowska, Kwiat paproci, Złoty kogucik (Fokina), Cudowny Mandaryn, Diabły polskie, Kamienny kwiat, Malowanki ludowe, Napoli, Ochrydzka legenda, Pan Twardowski, Złota rybka, Król wichrów, Pieśń o ziemi, Pocałunek wieszczki, Stara Rosja, Święto ognia, Złota kaczka, Wiosenna baśń. Jestem ciekawa, o czym ważnym jeszcze mogłam zapomnieć, ale pewnie o wielu rzeczach
Związek z tańcem: miłośnik
Wiek: 32 Posty: 683 Skąd: Warszawa
Wysłany: Wto Kwi 13, 2010 9:02 pm
Wpadłam na pomysł zagadki trochę nietypowej, zobaczymy, jak to wyjdzie
Mianowicie, zagadka tyczy się tego fragmentu muzycznego, pytania są z nim związane:
http://www.sendspace.pl/f...eef09b91708e312
1. Proszę o podanie, kto jest autorem muzyki - 1 pkt
2. W jakim balecie został wykorzystany ten utwór? - 1 pkt
3. Jaki to taniec - proszę o podanie jego nazwy (chodzi o nazwę ze względu na specyfikę historyczną) - 1 pkt
4. Kto jest autorem choreografii do baletu, w którym muzyka ta została wykorzystana? - 1 pkt
5. Co dzieje się w ostatniej scenie baletu, której towarzyszy ten właśnie utwór, jaki jest finał i powód tragicznego zakończenia? - 2 pkt
Pamiętam, że utwór ten wykorzystał Boris Eifman w balecie "Czerwona Giselle",
w scenie zbiorowej poprzedzającej przybycie do zespołu Baleriny - emigrantki z Rosji.
Dotąd by się zgadzało, kłopot z punktem piątym;
Jeżeli dobrze pamiętam, - nie dysponując w tej chwili nagraniem - farandola występuje tam tylko raz.
W końcowej, tragicznej scenie szaleństwa Baleriny brzmi burzliwy temat poematu symfonicznego "Francesca da Rimini",
a jej śmierci, symbolicznemu 'przejściu na drugą stronę lustra' towarzyszą ostatnie takty muzyki A.Adama z "Giselle".
Być może, myślimy o różnych baletach, niestety znam tylko ten jeden, w którym rzeczona Farandola występuje.
Dodane następnego dnia:
Właśnie sobie przypomniałam, że z muzyką Bizeta do dramatu A.Daudet powstał balet "Arlezlanka". Choreografia: Roland Petit.
To strzał w ciemno, pewnie pudło, bo nie wiem czy Farandola tam występuje a tym bardziej w której scenie
ale uczymy się także na błędach.
Związek z tańcem: miłośnik
Wiek: 32 Posty: 683 Skąd: Warszawa
Wysłany: Sro Kwi 14, 2010 1:45 pm
Brawo margotczyk, szczerze mówiąc liczyłam na Ciebie w tej zagadce ze względu na kwestie muzyczne Zgadza się, muzyka była użyta również w "Czerwoje Giselle" i wiem, że to wprowadziło dodatkową komplikację, stąd także punkt piąty i mowa o tragicznym zakończeniu, któremu towarzyszy owa farandola. Dlatego mam nadzieję, że w ten sposób dość jasno zdeterminowałam, o który z tych dwóch baletów mi chodziło - oczywiście o "Arlezjankę" Rolanda Petita opartą na wątkach z dramatu Daudeta
Dlatego otrzymujesz na razie 4 pkt, podpowiem już, że odpowiedź na punkt piąty kryje się właśnie w osnowie dramatu, ale żeby to połączyć konkretnie z baletem, jego zakończeniem i farandolą, trzeba przynajmniej to zakończenie zobaczyć; co się w nim dzieje. A właśnie sprawdziłam i z tego co widzę na youtube trafiłby się nie tylko potrzebny końcowy fragment, wcześniej już go zauważyłam, ale są nawet zamieszczone dwa pełne wykonania tego baletu (jedno i drugie zresztą świetne)
To chyba może stanowić odpowiedź na pytanie piąte:
" ...Wtem okno się otwiera, słychać łoskot ciała padającego na kamienie podwórza, i po wszystkiem.
Powiedział sobie biedne chłopczysko
- Zanadto ją kocham, to i umrę.
Jakże nikczemne są serca nasze! Nie jest-że to okropne, żeby pogarda nie była w stanie stłumić miłości? ... " (Alphonse Daudet: "Arlezyanka", w przekładzie Zygmunta Niedźwieckiego.)
Ewa J. zahaczyła o literaturę muzyczną, spodobało mi się, więc kontynuuję:
Proszę podać przykłady baletowej interpretacji utworów muzycznych, które zainspirowałytwórców baletów, a które w zamyśle kompozytora nie były przeznaczone do realizacji scenicznej.
Na odpowiedź za 1 punkt złożą się:
* tytuł utworu muzycznego, nazwisko kompozytora
* tytuł baletu, nazwisko choreografa
* link do filmiku baletowego z fragmentem o którym mowa (żeby było przyjemne z pożytecznym!)
Możliwości jest bardzo dużo; miniatury, lub balety pełnospektaklowe, z których wymienimy jeden lub kilka fragmentów.
Bywa, że ten sam utwór posłużył kilku choreografom, lub balety o tym samym tytule stworzone zostały do innej muzyki.
Ilość odpowiedzi nieograniczona, czas do wtorku.
Na dobry początek podpowiem, że w "Zagadkach" z marca i kwietnia 2010
wspomniano kilkanaście tytułów, które mogą być podstawą pełnej odpowiedzi
Związek z tańcem: miłośnik
Wiek: 32 Posty: 683 Skąd: Warszawa
Wysłany: Nie Kwi 18, 2010 7:33 pm
To co na razie przyszło mi do głowy:
1. "Dama Kameliowa" - chor. Johna Neumier, muzyka: Fryderyk Chopin, składają się na nią: różne preludia, nokturny, ballady, sonaty, walce i polonezy, a także utwory na fortepian i orkiestrę (jak np. otwierający balet Koncert f-moll, występują wszystkie trzy jego części). Nie wiem, czy mam wyszczególnić wszystkie utwory, bo nie ukrywam, że jest ich sporo, ale oczywiście w razie potrzeby mogę sięgnąć po całość nagrania i sprawdzić dokładnie, bo jak na tą chwilę mogłabym wymienić tylko kilka - wszystkich teraz nie pamiętam
Przykładowe fragmenty w internecie:
http://www.youtube.com/watch?v=uKaVzBznSHw - pas de deux z I aktu
http://www.youtube.com/watch?v=qb8ZsnfE9Sg - białe pas de deux z II aktu
http://www.youtube.com/watch?v=1eDF_8LgA7M - ostatnie, czarne pas de deux
5. "Dances at a Gathering" chor. Jerome Robbins, muzyka: Fryderyk Chopin; Mazurki: op. Op. 63, Nr. 3, Op. 33, Nr. 3, Op. 6, Nr. 4, Op. 7, Nr. 5, Op. 7, Nr. 4, Op. 24, Nr. 2, Op. 6, Nr. 2, Op. 56, Nr. 2, Walce: Op. 69, Nr. 2, Op. 42, Op. 34, Nr. 2, Op. 34, Nr. 1, Op. 70, Nr. 2, Etiudy: Op. 25, Nr. 4, Op. 25, Nr. 5, oraz: Scherzo, Op. 20 i Nokturn Op. 15, Nr. 1.
6. "Inne tańce" chor. Jerome Robbins, muzyka: Fryderyk Chopin; Mazurki: op. 17, nr. 4, op. 41, nr. 8, op. 63, nr. 2, op. 33, nr. 2 i Walc op. 64, nr. 3.
Niestety do tej pory nie zdarzyło mi się natknąć na żaden film w internecie
To by było na tyle z baletów do muzyki Chopina, które pamiętam w tej chwili, ciąg dalszy zapewne nastąpi, ale na razie już się zmęczyłam wymienianiem tych wszystkich utworów i tytułów;)
Przesłuchane, policzone.
Punkty przyznaję za wymienione utwory, które "słychać" w filmikach.
Kompozytor i twórcy choreografii - prawidłowo.
1. Wiedziałam, że zaczniesz od Damy Kameliowej z avatara
Z wymienionych utworów w filmach występują kolejno: druga część Koncertu f-moll op. 23
oraz Largo z Sonaty h-moll w dwóch różnych scenach.
3 punkty.
2. Trzy Preludia op. 28, Walc g-moll, Mazurek G-dur i Ballada A-dur.
6 punktów.
3. Kolejno: "Fantazja na tematy polskie", Andante Spianato w dwóch różnych scenach i Wariacje "La ci darem la mano"
4 punkty.
4. Trzy wymienione Nokturny, powtórzone w innym wykonaniu
3 punkty.
5. Z wielu przytoczonych utworów: Etiuda z op. 25, Mazurek, Scherzo h-moll i Valse Brillante op.34
4 punkty.
Związek z tańcem: miłośnik
Wiek: 32 Posty: 683 Skąd: Warszawa
Wysłany: Pon Kwi 19, 2010 2:04 pm
Hm, nie wiedziałam, że to tak działa (czyli, że jest przyznawany punkt za każdy utwór, który słychać na nagraniu), ale myślałam, że jest jeden punkt za całość wymienionych informacji - czyli, że w moim przypadku mogłam uzyskać ich maksymalnie 7, a tak wyszło ich bardzo, bardzo dużo. No nic, dziwnie tak bawić się samej.. a skoro nie ma innych chętnych, to nie wiem, czy Ty margotczyku nie powinnaś również się przyłączyć, pomimo że to Twoja zagadka
Nie możesz pisać nowych tematów Nie możesz odpowiadać w tematach Nie możesz zmieniać swoich postów Nie możesz usuwać swoich postów Nie możesz głosować w ankietach