16.30 –18.00
TANGO: VOLCADAS, COLGADY, SACADAS –grupa zaaw WPW3 (kombinacje i ciekawe połączenia figur, objaśnienie zasady tańca w parach).
OPIS ZAJĘĆ
Walc Kreolski (Vals criollo)
Tango narodziło się w Buenos Aires, wśród emigrantów którzy przybyli z dalekiej Europy: to mieszanka nostalgii i melancholii, które tworzą fuzje pasji i smutku. Ale walc criollo - skąd pochodzi? Nie powstał oczywiście w Buenos Aires. W Europie, od wieków istnieje walc jako romantyczny taniec popularny albo towarzyski.
Masowa imigracja, która zalała Argentynę na początku XX wieku, przywoziła ze sobą
fragmenty swojej kultury i muzyki. Między innymi walc. Oczywiście, że ta prosta i rytmiczna muzyka poddała się „rewolucji” kulturowej [zjawisko określane jako dyfuzja kultur – przypomnienie Jacek „Franco” Horęzga], którą było tango i która to, naznaczyła walc swoim smakiem, esencją i estetyką.
Dlatego też każdy z walców criollo (criollo: znaczy mieszanka tubylców, czyli Indian z
Hiszpanami, czy Europejczykami) ma swoja bazę rytmiczną w starych walcach centralnej
Europy, ale aranżacje muzyczne i instrumenty są typowe dla tanga. Estetyka walca bardziej przypomina parę tańczącą tango, niż wizerunek starego kina z dawnego salonu wiedeńskiego, gdzie para wiruje bez końca wokół siebie i salonu.
Bez wątpienia walc to kolejny produkt kultury Buenos Aires, bardzo różniący się od walca
europejskiego, od którego wziął początek.
(autor Victor Danelinck, tłumaczenie Franco Zarrazzo www.regafa.fora.pl)
Styl zawierający warstwę melodyczną w rytmie walca. W odróżnieniu od stylu de Salon
charakteryzuje się zachowaniem ciągłości ruchów z unikaniem figur w pozycji stojącej.
Milonga
Milonga - gatunek muzyczny spokrewniony z habanerą i tango.
Różnica pomiędzy milongą a tango: Zarówno tango jak i milonga są w takcie 4/4, jednak
wartości ósemkowe w milondze są dzielone w sposób 3+3+2, podczas gdy podział rytmicznyw tangu występuje co 4 ósemki.
Milonga to jeden z rodzajów muzyki i tańca, wersja tanga, charakteryzujący się szybkim
rytmem i wesołym nastrojem utworu. Termin milonga pochodzi z afrykańskiego dialektu
("mulonga" oznacza słowa). Z początku milonga była improwizowana pieśnią śpiewaną przezPayadores. Następnie muzyka została uproszczona i zaczęto do niej tańczyć figury Candombé (taniec afrykańskich niewolników w Argentynie), Habanera (taniec czarnych Kubańczyków w Buenos-Aires), mazurka (taniec polski) oraz polki (taniec czeski). Są różne warianty Milonki: milonga campera oraz milonga candombera. Pochodzenie tej formy muzycznej jest dyskusyjne
- prawdopodobnie milonga miejska pochodzi od formy wiejskiej (granej na gitarze i
pozbawionej choreografii) oraz pierwszych odmian tanga granych na przedmieściach Buenos Aires i Montevideo.Styl tańczenia milongi jest w zasadzie podobny do tanga. Z tym, że tango milonga jako rodzaj tańca charakteryzuje się wyrazistym rytmem i ciągłością kroków. Charakterystycznymi figurami tanecznymi są: la baldosa i paso básico z różnymi rodzaju odmianami tych figur a także figura con balanceo, paso con traspié, salida típica, la cunita, ocho atrás acompańado, la sorpresa, czy paso girado.
Pisarz i krytyk argentyński Jorge Luis Borges w pewnym okresie zaczął preferować milongi, gdyż nie mają one tak melancholijnego charakteru jak tango. Jest on autorem milongi Jacinto Chiclana, w której opisał nożownika działającego na zlecenie polityków.
Milonga to także miejsce lub spotkanie towarzyskie, w trakcie którego grupa osób tańczy
tango.
Woźniak Piotr – tango argentyńskie
Swoją wiedzę na temat tego tańca zdobywał m. in. podczas podróży do Buenos Aires w 2004 i 2007 r. u najlepszych nauczycieli, takich jak: Ernesto Balmaceda i Estella Baez, Anna Maria Shapira, a także w Paryżu i Berlinie - warsztaty z Pablo Veron. Brał też udział w Festiwalu CITA 2004 w Buenos Aires, gdzie uczestniczył w warsztatach tanga prowadzonych przez argentyńskich tancerzy: Sebastiana Arce, Mariano „Chicho” Frumboli, Roberto Herrera, Roberto Reis.
W tym samym czasie uczył się także salsy - w Paryżu i w Warszawie u nauczycieli: Jose Juan Ortiz (Kuba), Munoz, Gomez, Brice Mbani (Paryż), Super Mario (Londyn) oraz podczas podróży na Kubę w 2004 r. Tańcem zajmuje się od ponad 16 lat, ale ostatecznie jego pasją stało się tango, któremu bez reszty poświęcił się, popularyzując ten wyjątkowy taniec. Był pomysłodawcą i organizatorem milongi Tango After Eight (Akademia Tańca M&I Sulewskich), pierwszej w Warszawie milongi z regularnymi koncertami tanga. W ciągu roku odbyło się ponad 40 imprez, na których wystąpiły najpopularniejsze w Polsce tangowe orkiestry. Zorganizował także wystawę prac artystów zainspirowanych tangiem - Richarda Bouleza, Tadeusza Dębskiego czy Marcina Woźniaka.
Wraz ze swoją partnerką - Anną Iberszer na stałe współpracuje z zespołami „Tangata Quintet” i „Machina del Tango”, z którymi występował m.in. w Filharmonii w Białymstoku, Opolu, Gdańsku, Lublinie, Bydgoszczy, w Operze Bałtyckiej, w Studiu S1 Polskiego Radia, na Zamku Królewskim w Warszawie, w teatrze „Buffo” w Warszawie, w dworze „Artusa” w Toruniu, w Krakowskiej Rotundzie, w Teatrze Narodowym w Warszawie, na Festiwalu Gwiazd w Międzyzdrojach oraz na Festiwalu Gombrowiczowskim w Gdyni.
Większe wydarzenia artystyczne, w których Piotr i Anna brali udział to m.in.: happening z okazji międzynarodowych spotkań artystycznych „Mosty na rzece” wraz z parą tancerzy z Niemiec – Tango Stravaganza, koncert w ramach Europejskiego Festiwalu Muzyki Filmowej w Warszawie, pokaz tańca w salonie poezji podczas „Dni Tanga. Muzyka Piazzolli w Krakowie”. Gościli również na scenach warszawskich teatrów w spektaklach „Tango Historias” w reż. Luisa Bianchi w Teatrze Komedia, czy w pierwszej polskiej Tango Operacie „Szare Kwiaty” w reż. J. Stańka w Teatrze Syrena, do której współtworzyli także choreografię.
Wykorzystując swoje długoletnie doświadczenie tancerza oraz predyspozycje pedagogiczne, Piotr prowadzi kursy tanga argentyńskiego oraz lekcje indywidualne, które cieszą się ogromną popularnością.
Nie możesz pisać nowych tematów Nie możesz odpowiadać w tematach Nie możesz zmieniać swoich postów Nie możesz usuwać swoich postów Nie możesz głosować w ankietach