www.balet.pl Strona Główna www.balet.pl
forum miłośników tańca

FAQFAQ  SzukajSzukaj  UżytkownicyUżytkownicy  GrupyGrupy
RejestracjaRejestracja  ZalogujZaloguj

Poprzedni temat «» Następny temat
Zamknięty przez: forum.balet.pl
Wto Lip 29, 2008 9:35 pm
Korsarz
Autor Wiadomość
forum.balet.pl
ADMINISTRATOR


Posty: 107
Wysłany: Wto Lip 29, 2008 9:33 pm   Korsarz

Akt 1

Targ niewolników.
Bogaty handlarz zabiega o klientów. Właśnie sprowadził nową grupę greckich niewolnic.
Wśród nich najpiękniejsza jest Medora. Dziewczyna zwraca uwagę Konrada który wraz z
Resztą piratów przygląda się targowi. Medora także zauważyła młodzieńca i z uśmiechem rzuca mu różę. Konrad jest oczarowany, chciałby kupić niewolnicę ale nie ma pieniędzy.
Posyła swego niewolnika za oddalającą się dziewczyną. Tymczasem na rynek przybywa stary pasza Zeid z zamiarem nabycia do swego haremu nowych niewolnic. Handlarz najpierw
Prezentuje mu trzy piękne hurysy (pas de trois) a gdy nie budzą one zainteresowania paszy
Przyprowadza piękność okrytą welonem. Niewolnica niechętnie i bojaźliwie tańczy przed paszą(pas de deux Gulnary i handlarza). Dziewczyna podoba się paszy i jest gotów ją kupić.
Tymczasem na plac wbiega Medora przyprowadzona przez Alego i zbliża się do Konrada.
Młodzi wymieniają pierwsze uściski ale zauważa to handlarz i zabiera dziewczynę przed oblicze Zeida. Starzec jest zachwycony Medorą(Wariacje Medory).Dobija targu i zabiera
Obie kobiety. Zrozpaczony Konrad wysyła za orszakiem Alego a sam myśli jak odbić ukochaną. Pomagają mu w tym piraci i ostatecznie wszyscy z Medorą i innymi porwanymi kobietami umykają na statek piratów.

Akt 2
W kryjówce piratów Konrad pokazuje Medorze skarby. Ofiarowywuje jej wszystkie klejnoty
Byle tylko została z nim. Piraci wprowadzają inne kobiety z targu i handlarza. Konrad na prośbę Medory rozkazuje uwolnić wszystkie niewolnice, co nie podoba się pozostałym piratom. Za namową Birbante handlarz próbuje odkupić wszystkie kobiety. Gdy to się nie udaje jeden z korsarzy podaje mu kwiat lotosu skropiony środkiem usypiającym i handlarz
Zapada w sen. Rozpoczyna się uczta. Konrad i Medora są sobą zafascynowani. Birbante podsuwa Medorze kwiat lotosu który ona podaje Konradowi. Konrad wącha kwiaty i zasypia.
Piraci pod kierunkiem birbante uprowadzają kobiety. On sam chce zdobyć Medorę ale ta rani go sztyletem w rękę. Piratom udaje się pochwycić Medorę z którą odpływają.


Akt 3
W haremie Zeida Paszy eunuch usiłuje ,,poskromić” niesforną Gulnare. Nadchodzi handlarz i przyprowadza odbitą piratom Medorę. Pasza rozkazuje odprowadzić Medorę do komnat i dać jej strój hurysy. Sam układa się do snu. We śnie widzi wszystkie swoje żony które tańczą dla niego. Paszę budzi eunuch zapowiadający przybycie pobożnych pielgrzymów. Pielgrzymi to piraci pod wodzą Konrada któremu pomaga Birbante. Piraci po cichu usuwają straż Zeida, a gdy zostają wprowadzenie do prywatnych komnat, gdzie znajduje się Medora,
obezwładniają resztę straży i dozorców i uwalniają niewolnice. Nadbiega Gulnara ścigana przez Birbante. Konrad bierze w obronę dziewczynę. Wtedy Medora opowiada mu, jak Birbante nastawał na nią i jak zraniła go sztyletem. Konrad nie chce wierzyć w zdradę przyjaciela ale rana na ręku Birbante jest wystarczającym dowodem. Birbante wykorzystując nieuwagę Konrada próbuje go zranić, ale Ali w porę podaje swemu panu pistolet. Birbante pada martwy a piraci uciekają. W pogoń za nimi rzuca się handlarz i Zeid.

Epilog

Szczęśliwi bohaterowie płyną okrętem ku nowym lądom. Jednak na morzu rozpętała się straszna nawałnica i okręt tonie. Na skale odnajdują się Medora i Konrad. Zakochani padają sobie w objęcia.

opracowała Manon

PS. Poniewaz autorka opracowania libretta nie dodała żadnych ciekawostek poszerzających wiedze o tym balecie wklejam swoje opracowanie na ten temat zamieszczone pierwotnie w jednym z zeszytów serii La scala.

„Korsarz” z librettem według Lorda Byrona był jednym z bardziej popularnych baletów swojej epoki. Pozwalał zaprezentować zarówno mistrzostwo taneczne licznej grupy solistów, jak i piękne sceny zbiorowe osadzone w tak lubianej egzotycznej, bo orientalnej scenerii. Wystawiony po raz pierwszy w 1856 roku w Paryżu był jednym z dzieł muzycznych Adolfa Adama, który w epoce rozkwitu romantyzmu w balecie stał sie jednym z bardziej wziętych kompozytorów tego gatunku. Choreografię ułożył Joseph Mazilier, tancerz, a później choreograf licznych baletów, z których największy rozgłos zyskały „Paquita”, „Le Diable a Quatre” i właśnie „Korsarz”. Mazilier także był współtwórcą bardzo zagmatwanego libretta, które dość swobodnie czerpie w wątków byronowskiego oryginału. Twórcom baletu nie chodziło bowiem o tworzenie wyrazistych osobowości i przedstawienie targających nimi uczuć, ale o stworzenie sytuacji pozwalających na taneczne popisy. To zadanie „Korsarz” spełnia aż nadto dobrze. Na jego przykładzie można doskonale zaobserwować, czym był XIX-wieczny balet romantyczny z zamiłowaniem do egzotyki, do nastrojowych scen, ale także nie stroniący od przepychu i technicznego popisu, zwłaszcza tancerki.
Mimo popularności w swojej epoce wersja oryginalna „Korsarza” nie przetrwała próby czasu, ale tytuł nie zaginął. W XIX wieku wiele baletów było przenoszonych ze sceny na scenę w wersjach przygotowanych przez miejscowych baletmistrzów i choreografów, którzy wprowadzali mniejsze lub większe własne zmiany i przeróbki. Dla przykładu pracujący w Warszawie Roman Turczynowicz do baletów romantycznych, które przenosił na polską scenę wstawiał... mazury i krakowiaki. W Petersburgu działał w tym czasie Petipa. Podczas swej dyrekcji w carskim balecie prócz własnych wystawił trzydzieści swoich wersji baletów innych choreografów, m.in. „Paquitę” i „Korsarza”. I ta wersja, z muzyką wziętą z różnych innych baletów różnych kompozytorów, z którymi Petipa współpracował przetrwała na rosyjskich scenach do XX wieku, podobnie jak i inne wielkie balety tej epoki. W XX wieku ich odkurzenia i restauracji podjął sie Konstantin Sergiejew, także tancerz i choreograf. I on dodał trochę od siebie wystawiając na nowo „Korsarza”, np. uwypuklił dodatkową rolę niewolnika Konrada, zgodnie ze współczesnym podejściem, ze już nie tylko tancerka jest gwiazdą spektaklu, ale i taniec męski potrafi zachwycać i budzić podziw. Pozostałe postaci męskie też zaopatrzył w więcej momentów popisowych, technicznie wymagających. W tej postaci dzięki tancerzom rosyjskim i radzieckim, którzy przedostali sie na Zachód i mając znakomita renomę tańczyli na najlepszych scenach świata, „Korsarz”, jak i inne podobne XIX-wieczne choreografie pojawił się w różnych zakątkach globu, także za oceanem. Gdyby zechcieć prześledzić dokładnie wszystkie zmiany, jakim uległa choreografia i strona muzyczna „Korsarza” krok po kroku zajęło by to grube tomy. Poszczególni twórcy, często za namowa konkretnych wykonawców dodawali różne fragmenty czerpiąc z innych tytułów, tak ze dziś balet ten w niewielkim tylko stopniu moze przypominać oryginał.
Korsarz jest jednym z rzadziej wystawianych wielkich baletów klasycznych zarówno ze względu na trudności techniczne, jak i obsadowe. Do jego wystawienia potrzeba dwóch doskonałych solistek i az czterech solistów, oraz oczywiście odpowiednich środków na stworzenie klimatu wschodu, groty pełnej skarbów itd. Za to poszczególne wariacje z tego baletu, jako bardzo widowiskowe, popisowe i wykorzystujące bardzo różnorodne kroki i skoki, a przy tym po prostu atrakcyjne często można oglądać podczas wieczorów i gal baletowych

Kasia G
_________________
Forum Balet.pl
 
     
Wyświetl posty z ostatnich:   

Ten temat jest zablokowany bez możliwości zmiany postów lub pisania odpowiedzi Dodaj do serwisow: Bookmark and Share
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach
Dodaj temat do Ulubionych
Wersja do druku

Skocz do:  

Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group
Strona wygenerowana w 0,09 sekundy. Zapytań do SQL: 15