www.balet.pl Strona Główna www.balet.pl
forum miłośników tańca

FAQFAQ  SzukajSzukaj  UżytkownicyUżytkownicy  GrupyGrupy
RejestracjaRejestracja  ZalogujZaloguj

Poprzedni temat «» Następny temat
Zamknięty przez: M.
Wto Gru 09, 2008 2:18 pm
Zagadki light - listopad 2008
Autor Wiadomość
margotczyk 
Adept Baletu


Związek z tańcem:
Muzyk
Posty: 246
Skąd: Wrocław
Wysłany: Nie Lis 02, 2008 3:47 pm   Zagadki light - listopad 2008

Podejmuje sie zastepstwa za Columbine, bedzie latwa zagadka o tancu w literaturze;

Za rozpoznanie z ktorych utworow (autor i tytul) pochodza przytoczone fragmenty
wraz z okresleniem, w ktorym miejscu akcji znajduje sie dana scena zwiazana z tancem - przyznam po 2 punkty.

Fragment 1:

"Juz pelno. W lozach blask i zloto,
Paradyz klaszcze,parter wre.
Tlum niecierpliwi sie. I oto
Zaslona z szumem wznosi sie.
Powiewna, usmiechnieta slicznie,
Za czarodziejskim sledzac smyczkiem,
Istomina, wsrod wienca nimf,
Jak lilia lsniac , kroluje w nim.
Na palcach jedna noge wspiela,
A druga wolnym wirem w ruch
I nagle w lot! i niby puch
Od ust Eola, w dal frunela!"

Fragment 2:

"...parobcy uczynili wielkie kolo, w ktorym zaczela tancowac!
Krew w niej zagrala, az sie jej modre oczy lsnily i biale zeby polyskiwaly w zarumienionej twarzy;
tancowala niezmeczenie, coraz zmieniajac tanecznikow, bo choc raz w kolo z kazdym przetancowac musiala."

Fragment 3:

"Dwa koleczka, cztery koleczka, osiem kolek, holupiec, mazur!! (tanczy z lewa reka podniesiona do gory, ocierajac od czasu do czasu pot z czola) para za para , stac! (zatrzymuje sie przed budka suflera, za nim inne pary).Panowie w lewo, panie w prawo, przy spotkaniu chaine! (tancza).Zle ! Pomylone! Jeszcze raz!..."

Fragment 4:

"................. w zielonej sukience,
Ustrojona w rownianki i kwieciste wience
Wsrod traw i kwiatow dazy niewidzialnym lotem,
Rzadzac tancem, jak aniol nocnych gwiazd obrotem:
Zgadniesz, gdzie jest, bo ku niej obrocone oczy,
Wyciagniete ramiona, ku niej zgielk sie tloczy."
_________________
Viens decouvrons toi et moi les plaisirs demodes..dansons joue contre joue
(Aznavour)
Ostatnio zmieniony przez M. Pią Lut 06, 2009 4:24 pm, w całości zmieniany 2 razy  
 
     
nathaliye 
Pierwszy Solista


Posty: 2264
Wysłany: Nie Lis 02, 2008 4:13 pm   

Fragment 4.

Pan Tadeusz, Mickiewicz Adam, księga XII Kochajmy sie

Fragment 2.

Chłopi, Władysław Stanisław Reymont, Jesień, cz 1

Fragment 3.

Dom otwarty, Michał Bałucki, akt 2
_________________
http://www.funpic.hu/swf/monitor_cleaner.swf

sukces? 100% talentu, 100% pracy
 
 
     
margotczyk 
Adept Baletu


Związek z tańcem:
Muzyk
Posty: 246
Skąd: Wrocław
Wysłany: Nie Lis 02, 2008 5:08 pm   

Tak jest!! :D


Gratuluje - a wraz ze mna dziekuja: Zosia, Jagna i Fikalski. Nathaliye otrzymuje 6 punktow.


Komu ostatnie dwa? - pozostal fragment nr 1.
.
_________________
Viens decouvrons toi et moi les plaisirs demodes..dansons joue contre joue
(Aznavour)
 
     
Squirrel
Adept Baletu


Posty: 54
Wysłany: Sob Lis 08, 2008 1:17 am   

Udało mi się znaleźć to samo, ale trochę inaczej:
"Na jednej nóżce lekko wsparta
Drugą powoli robi krąg.
I nagle skok, i nagle leci..."

Treść identyczna i nawet metrum to samo... widocznie tłumaczenie jest inne.

To jest poemat "Eugeniusz Oniegin" autorstwa Aleksandra Siergiejewicza Puszkina.

Ten fragment pozostał mi w pamięci z (zabijecie mnie jak podam źródło)... to jest cytowane przez Agrypinę Waganową w jej "Zasadach Tańca Klasycznego" :D Wiem, wiem, wstępu do takich książek nikt nie kseruje i nie czyta :)

Ale choć ogólnie znam "Oniegina", nie mam samego dzieła pod ręką i nie wiem gdzie to może być (w którym miejscu akcji)...

Zgaduję, że na początku treści poematu, gdy Oniegin przebywa w Petersburgu, przed wyjazdem na wieś.
 
     
margotczyk 
Adept Baletu


Związek z tańcem:
Muzyk
Posty: 246
Skąd: Wrocław
Wysłany: Sob Lis 08, 2008 10:23 am   

Dziekuje, odpowiedz prawidlowa!

Poemat "Eugeniusz Oniegin" Aleksandra Puszkina, w przekladzie Juliana Tuwima -
rozdzial pierwszy.

Squirrel, dwa punkty dla Ciebie.

Nathaliye - prosimy o nastepna zagadke!
:*
_________________
Viens decouvrons toi et moi les plaisirs demodes..dansons joue contre joue
(Aznavour)
 
     
Squirrel
Adept Baletu


Posty: 54
Wysłany: Wto Lis 18, 2008 12:40 pm   

Pewien angielski chłopiec Mając 14 lat zobaczył występ Anny Pawłowej oraz jeden z baletów Diagilewa. Dzieła te spodobały mu się tak bardzo, że postanowił sam związać się z tańcem. Studiował taniec u Miasina, a następnie w szkole Marii Rambert, gdzie odkryto jego talent choreograficzny i powierzono ułożenie baletu, gdy miał lat 20. Jego dzieło zostało przez publiczność przyjęte entuzjastycznie i otworzyło przed nim drogę kariery.

Współpracował z zespołem Sadler's Wells, był też jednym z jego dyrektorów.

1) O kim mowa (imię i nazwisko), w jakich latach żył? (2 pkt)
2) O jakiej choreografii ułożonej w wieku lat 20 mowa? (proszę podać tytuł samego baletu 1 pkt oraz formę i tytuł dzieła, którego ten balet był częścią (1 pkt)
3) wymienić dzieła choreograficzne bohatera zagadki, pytanie obejmuje przynajmniej 10 dzieł, mogą być zarówno pełne balety jak i miniatury (1 pkt/tytuł)
4) Jaki charakter noszą choreografie bohatera - czy są bliskie regułom tańca akademickiego, czy są poszukiwaniem nowych form i zasad? (2 pkt)
5) Jaka jest rola libretta (treści) w większości dzieł bohatera? (2 pkt)
 
     
Alleoya 
Corps de Ballet


Związek z tańcem:
amator
Wiek: 30
Posty: 340
Skąd: Częstochowa
Wysłany: Wto Lis 18, 2008 2:57 pm   

1) Myślę, że to Frederick Ashton, żył w latach 1904-1988
2) Jego pierwszym baletem było "The Tragedy of fashion"
3) Les Patineurs, Les Rendezvous, A Wedding Bouquet, Dante Sonata, Wariacje symfoniczne


PS. to moja pierwsza zagadka :)
_________________
Never give up, it's such a wonderful life
/Hurts-Wonderful life/

dawniej - rooni
 
 
     
Squirrel
Adept Baletu


Posty: 54
Wysłany: Czw Lis 20, 2008 12:41 am   

Brawo rooni! Odpowiedziałaś prawidłowo, za co otrzymujesz 2+1+5 = 8 pkt

Za pytanie nr 2 tylko 1 punkt - odpowiedziałaś prawidłowo, jaki ma tytuł balet z pytania. Pozostaje zgadnąć tytuł, w ramach jakiego większego dzieła ten balet został ułożony - cały czas za to jest jeszcze 1 punkt do zdobycia.

No i można wymieniać inne tytuły choreografii...

Zgadujemy dalej, bo pozostają jeszcze inne pytania :)
 
     
Columbina 
Solista Baletu


Związek z tańcem:
nauczyciel baletu
Wiek: 36
Posty: 1102
Skąd: Kraków
Wysłany: Pią Lis 21, 2008 12:10 pm   

4) Choreografia Ashtona nosi znamiona wirtuozerii akademickiej, a jego balety są w każdym szczególe mistrzowsko opracowane.
_________________
Przed użyciem zapoznaj się z treścią ulotki dołączonej do opakowania, bądź skonsultuj się z lekarzem lub farmaceutą, gdyż każdy lek niewłaściwie stosowany zagraża twojemu życiu lub zdrowiu...
 
 
     
Squirrel
Adept Baletu


Posty: 54
Wysłany: Pią Lis 21, 2008 1:39 pm   

Tak! 2 pkt dla Columbiny :)
 
     
Alleoya 
Corps de Ballet


Związek z tańcem:
amator
Wiek: 30
Posty: 340
Skąd: Częstochowa
Wysłany: Pią Lis 21, 2008 3:39 pm   

2) The tragedy of fashion było częścią utworu "Riverside nights"
3) Le Baiser de la Fee, Nocturne, Horoscop, Dafnis and Chloe, Ondine and Marguerite, Armand, Raphsody, Death in Venice, Nightingale
_________________
Never give up, it's such a wonderful life
/Hurts-Wonderful life/

dawniej - rooni
Ostatnio zmieniony przez Alleoya Sob Lis 22, 2008 4:32 pm, w całości zmieniany 1 raz  
 
 
     
margotczyk 
Adept Baletu


Związek z tańcem:
Muzyk
Posty: 246
Skąd: Wrocław
Wysłany: Pią Lis 21, 2008 10:19 pm   

ad 3): Wsrod oryginalnych dzel choreograficznych Ashtona, wymienic mozna takze:

"Facade"(1931) - balet w 1 akcie. Muz.: W.Walton
"Poeme Tragique" (1961) - miniatura baletowa do muzyki A. Skriabina
"Marguerite et Armand" (1963) - balet do muzyki F. Liszta.
"The Dream" (1964) - balet w 3 aktach. Muzyka do dramatu "Sen Nocy Letniej" F. Mendelssohna.
"Month in the Country" (1976) - balet w 1 akcie. Muzyke stanowia utwory na fortepian z orkiestra F.Chopina.


Frederick Ashton tworzyl tez wlasne wersje choreograficzne baletow - dla Sadler´s Wells Ballet i Royal Ballet,
wsrod nich m.in.:

"Cinderella" (1948)
"Sylvia"(1952)
"La Fille mal gardee" (1960)
.
_________________
Viens decouvrons toi et moi les plaisirs demodes..dansons joue contre joue
(Aznavour)
 
     
Squirrel
Adept Baletu


Posty: 54
Wysłany: Wto Lis 25, 2008 7:51 pm   

rooni - prawodłowo, zdobywasz 1 + 9 = 10 punktów.
margotczyk - dziękuję, 8 punktów dla Ciebie (własne choreografie istniejących dzieł również uwzględniamy, nie było powiedziane, że to muszą być wystawienia premierowe - choreografie są w całości Ashtona)

pozostaje punkt 5 - o treść w baletach.

:)
 
     
Siunia 
Adept Baletu


Związek z tańcem:
uczennica
Wiek: 28
Posty: 198
Skąd: Częstochowa
Wysłany: Wto Gru 02, 2008 3:34 pm   

Nie wiem, czy o to chodziło, ale można tak powiedzieć (jestem dość czuła na podchwytliwe pytania. Tam gdzie inni szukają daleko, ja szukam pod samym nosem :D )
No więc:
5)Rola libretta w utworach Fredericka Ashtona, tak jak w innych baletach jest bardzo ważna: jest swego rodzaju scenariuszem, który pozwala lepiej zrozumieć treść przedstawienia. Dla niektórych widzów sztuka mogłaby być zupełnie niezrozumiana bez libretta. Z niego dowiadujemy się jakie są główne postacie, o czym traktuje balet. Libretto zazwyczaj jest ściśle powiązane z muzyką; nie powinno być osobno wystawione.

Ciekawa jestem, czy uznacie taką odpowiedź :D
_________________
Wampirzyca prosto z Brukseli

"Taniec jest jedną z najdoskonalszych form kontaktu z nieskończoną inteligencją" Paulo Coelho
 
     
Squirrel
Adept Baletu


Posty: 54
Wysłany: Pon Gru 08, 2008 8:08 pm   

Już jestem, przepraszam za zwłokę :)

No więc droga Siuniu, jeżeli chodzi o formę i ujęcie Twojej wypowiedzi to podoba mi się bardzo. Dobrze też czasami szukać blisko, w końcu pytanie nie jest takie bardzo trudne - a w zasadzie mogą być dwie główne odpowiedzi - to znaczy libretto jest ważnym elementem baletu, albo pomijalnym, nieistotnym. Oczywiście są możliwe wszelkie sytuacje pośrednie.

Twoja odpowiedź podoba mi się jako opisanie roli libretta w balecie w ogóle, dziękuję za udział w mojej zagadce.

Ale w przypadku tej konkretnej zagadki merytorycznie nie udało Ci się zgadnąć. U Fredericka Ashtona jest dokładnie odwrotnie niż piszesz, a konkretnie:

"Większość jego baletów nie ma treści. Lubuje się on w kojarzeniu ruchu z muzyką, w komponowaniu tańców technicznie wirtuozowskich [...] Jednakże Ashton wystawiał także balety ze sprecyzowaną treścią, jak np. Kopciuszek" (za Tacjanną Wysocką).

Tak więc nie mogę przyznać punktów za tą odpowiedź. Zagadkę uważam za zamkniętą, ponieważ ustosunkowanie się do Twojej odpowiedzi (czyli powiedzenie że masz rację albo nie) jest już odpowiedzią i dalsze zgadywanie w ramach tego punktu nie ma sensu.
 
     
Wyświetl posty z ostatnich:   

Ten temat jest zablokowany bez możliwości zmiany postów lub pisania odpowiedzi Dodaj do serwisow: Bookmark and Share
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach
Dodaj temat do Ulubionych
Wersja do druku

Skocz do:  

Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group
Strona wygenerowana w 0,1 sekundy. Zapytań do SQL: 14