Spokojna głowa - jak widać, tempo od razu spadło, bo jak jest obrazek jedynie, to dużo trudniej szukać informacji
Ale już chyba wiem - znów mamy parę kochanków (a raczej trójkąt, bo jest jeszcze Tezeusz) i to będzie balet "Bachus i Ariadna". ("Bacco e Arianna", "Bacchus et Ariane").
Zdjęcie pochodzi prawdopodobnie z pierwszego sezonu wykonawczego gdy balet powstał, czyli od roku 1931 w Operze Paryskiej. Przedstawiałoby wtedy Sergiusza Lifara (w roli Bachusa, a także choreografa) i Olgę Aleksandrownę Spiesiwcjewę w oryginalnych kostiumach Giorgio dè Chirico.
Związek z tańcem: nauczyciel baletu
Wiek: 36 Posty: 1102 Skąd: Kraków
Wysłany: Wto Sie 12, 2008 3:22 pm
Tak! 1.5pkt dla Squirrel. Zapomniałaś o miesiącu
_________________ Przed użyciem zapoznaj się z treścią ulotki dołączonej do opakowania, bądź skonsultuj się z lekarzem lub farmaceutą, gdyż każdy lek niewłaściwie stosowany zagraża twojemu życiu lub zdrowiu...
No tak, czasami dobrze jest czytać do końca treści zagadek
Premiera była w dniu 22 maja 1931
Tutaj jest nawet potwierdzenie, że o ten balet chodzi. Ciekawe jest to, że na stronie widać zupełnie inne zdjęcie niż zamieszczone przez Columbinę, ale kostiumy są te same
Związek z tańcem: nauczyciel baletu
Wiek: 36 Posty: 1102 Skąd: Kraków
Wysłany: Wto Sie 12, 2008 8:23 pm
Tak! Otrzymujesz jeszcze 0,5pkt i czekamy na Twoją zagadkę
_________________ Przed użyciem zapoznaj się z treścią ulotki dołączonej do opakowania, bądź skonsultuj się z lekarzem lub farmaceutą, gdyż każdy lek niewłaściwie stosowany zagraża twojemu życiu lub zdrowiu...
Kilka wymienionych rekwizytow przyda sie w inscenizacji "Bajadery":
7. - Sztylet, ktorym Nikija godzi w Gamzatti podczas klotni
1. - Koszyk z kwiatami w ostatnim tancu Nikji, a w nim
18. - Jadowity waz.
W tej samej scenie Wielki Bramin usiluje ratowac Nikije podajac jej
11. - fiolke z odtrutka.
5. - Nargila wprowadzi Solora do Krolestwa Cieni.
PS. Pomyslowa zagadka! Gratuluje i pozdrawiam.
_________________ Viens decouvrons toi et moi les plaisirs demodes..dansons joue contre joue
(Aznavour)
Dziękuję - pomysł w sumie prosty, choć niekiedy proste rozwiązania dobrze się sprawdzają. Wszystkie Twoje odpowiedzi są dobre. 0,5 x 5 = 2,5 pkt dla margotczyk, ale bawimy się dalej Niektóre już rozwiązane rekwizyty mogą cały czas być rozwiązane ponownie - znajdą się w rękach innych postaci w innych baletach.
Zagadkę uznam za zakończoną, kiedy każdy rekwizyt zostanie rozwiązany przynajmniej raz.
4.) wachlarz hiszpański Don Quichote Kitri
2.) łuk, Córka Faraona Aspicia
6.) scimitar Moor (nie wiem jak sie pisze po polsku, chciał nim rozbić orzech kokosowy),Pietruszka
9.) kusza, Zygfryd otrzymuje w prezencie od przyjaciół, Jezioro Łabędzie
10.) fiolka z trucizną Romeo i Julia (pierwszy był Romeo), Romeo i Julia
13.) książka , Coppelia, Coppelia
14.) kielich, Roger, Król Roger
17.) wrzeciono otrzymuje Aurora od staruchy, po czym Aurora zasypia, Śpiąca Królewna
15.) suknia (jako rekwizyt, nie tylko jako kostium) w salonie sukien ślubnych, prezentowane przez Gustava, Kopciuszek
19.) elegancki damski bucik , przymierzany do stopy Kopciuszka, nie wiem czy pasuje bo w sumie to pantofelek, Kopciuszek
Ojojoj... pokomplikowało się, należy wyjaśnić kilka nieścisłości.
Cytat:
4.) wachlarz hiszpański Don Quichote Kitri
Tak,
Cytat:
2.) łuk Córka Faraona Aspicia
Tak, choć chodziło mi o inny balet, ale odpowiedź prawidłowa. (W Córce Faraona oprócz solistki również cały zespół tańczy z łukami!)
Cytat:
6.) scimitar Moor (nie wiem jak sie pisze po polsku, chciał nim rozbić orzech kokosowy),Pietruszka
Tak, prawidłowo! (Moor to po polsku Maur. Maurowie to mieszkańcy Mauretanii, a jedna z kukiełek w balecie Pietruszka to właśnie Maur).
Chodziło mi o inny balet, ale odpowiedź prawidłowa. Scimitar może oznaczać dowolny miecz typu wschodniego (taki zakrzywiony), można zgadywać dalej!
Cytat:
9.) kusza Zygfryd otrzymuje w prezencie od przyjaciół, Jezioro Łabędzie
Tak jest!
Cytat:
10.) fiolka z trucizną Romeo i Julia (pierwszy był Romeo), Romeo i Julia
Tak, choć są różne wersje. W niektórych Romeo zażywa truciznę, a Julia po nim (dlatego uznaję odpowiedź), a niekiedy Julia odbiera sobie życie w inny sposób (a jaki? Mogą być punkty za to...)
Cytat:
13.) książka , Coppelia, Coppelia
Poprawnie!
Cytat:
14.) kielich Roger, Król Roger
A jest balet Król Roger? Według mnie Król Roger to opera (nb polska), nie balet. Jeżeli nathaliye uzasadnisz że jest taki balet, uznam odpowiedź.
Cytat:
17.) wrzeciono otrzymuje Aurora od staruchy, po czym Aurora zasypia, Śpiąca Królewna
Tak jest!
Cytat:
15.) suknia (jako rekwizyt, nie tylko jako kostium) w salonie sukien ślubnych, prezentowane przez Gustava, Kopciuszek
No brawo! Ta odpowiedź jest poprawna, choć bardzo mnie zaskoczyła, nie była brana przeze mnie pod uwagę. Otóż są dwa balety zatytułowane "Kopciuszek". Jeden bardzo znany do muzyki Sergiusza Prokofiewa, oraz drugi, mało znany do muzyki Johana Straussa. W tej drugiej wersji książę ma na imię Gustaw a rzecz dzieje się w salonie mody "Cztery sezony". W tym balecie suknia ma znaczenie bardzo znamienne - Gustaw urządza cały pokaz mody, który jest historyczną prezentacją rozwoju kostiumu baletowego! W tym balecie są dziesiątki różnych sukni.
Cytat:
19.) elegancki damski bucik , przymierzany do stopy Kopciuszka, nie wiem czy pasuje bo w sumie to pantofelek, Kopciuszek
Oczywiście że tak But to określenie ogólne - kozak, sandał, drewniak i pantofel(ek) to wszystko są buty. O ile dobrze kojarzę, to w libretto kopciuszka bywa mowa o "szklanym pantofelku". I tutaj dla odmiany chodzi o tradycyjną wersję kopciuszka (Prokofiewa). W wersji Straussa tę rolę pełni kolczyk.
Za poprawne odpowiedzi nathaliye otrzymuje 4,5 pkt.
Zgadujemy dalej, ponieważ niektóre rekwizyty nie zostały jeszcze przypisane, a inne występują również w różnych baletach! Ufam, że skoro poradziliście sobie nawet ze scimitarem, to pozostałe również uda się przypisać!
Ostatnio zmieniony przez Squirrel Sro Sie 13, 2008 6:07 pm, w całości zmieniany 1 raz
...kolor jest na forum zarezerwowany dla moderatorów [...] proszę zedytuj swojego posta.
Oczywiście, już gotowe
Tak nathaliye, a więc mamy: sztylet, Julia w balecie Romeo i Julia. Ona ma swój własny damski sztylet w formie krzyża, nie musi go zabierać od Romea. Ale odpowiedź poprawna (wskazałaś postać i balet) daje Ci 0,5 pkt
Sztylet ma już więc dwie poprawne odpowiedzi: Nikya w Bajaderze i Julia. Znam jeszcze przynajmniej jedną (choć nie ma obowiązku tego zgadnąć).
Podsumowując, czekamy jeszcze na odpowiedzi do następujących rekwizytów żeby rozwiązać zagadkę:
3.) bębenek baskijski
8.) drewniany miecz
12.) rakiety tenisowe
14.) kielich
16.) białe lilie
A do takich na pewno są jeszcze inne odpowiedzi (ja je znam), za które można zdobyć punkty:
2.) łuk
6.) scimitar
7.) sztylet
15.) suknia
Ostatnio zmieniony przez Squirrel Sro Sie 13, 2008 6:36 pm, w całości zmieniany 1 raz
łuk posiada jeszcze Benno w Jeziorze Łabędzim [...]
To prawda - zarówno łuki jak i kusze mogą pełnić rolę broni w czasie polowania na łabędzie na początku drugiego aktu. 0,5 pkt dla nathalie! Ale jest jeszcze jeden balet (oprócz Córki Faraona i Jeziora Łabędziego), gdzie łuk jest nieodłącznym rekwizytem solistki.
[ Dodano: Sro Sie 13, 2008 6:55 pm ]
16). Białe lilie - ,,Giselle" - kiedy Albert przychodzi na grób Giselle
_________________ Taniec jest najwznioślejszą, najbardziej wzruszającą, najpiękniejszą ze wszystkich sztuk, bo nie jest tylko prostą interpretacją czy wyobrażeniem życia; jest samym życiem. Havelock Ellis
0,5 pkt dla Agasiek za białe lilie. A o co chodzi z Sylwią, że ma łuk? Dla jasności napisz proszę balet i postać (a jeszcze lepiej okoliczności, w których posługuje się rekwizytem, choć nie jest to wymagane)
Cheryl - nie mogę uznać Twojej odpowiedzi. Była później od Agasiek, ale podałaś tylko tytuł baletu (a trzeba też postać)
0,5 pkt dla margotczyk za rakiety tenisowe!
Balet ,,Sylwia" - Sylwia tańczy z łukiem w pierwszym akcie.
_________________ Taniec jest najwznioślejszą, najbardziej wzruszającą, najpiękniejszą ze wszystkich sztuk, bo nie jest tylko prostą interpretacją czy wyobrażeniem życia; jest samym życiem. Havelock Ellis
0,5 pkt dla Agasiek za łuk dla Sylwii w balecie Sylwia
Uzupełnię, że w pierwszym akcie tego baletu łuk ma po pierwsze Sylwia (mierzy w Erosa, ale trafia w zakochanego w niej pasterza Amintę), łuk ma także Eros (rani w odwecie Sylwię). W łuki wyposażony jest także cały zespół, który przedstawia postaci leśnych nimf (driad), Sylwia jest jedną z nich.
Ta odpowiedź nie wyczerpuje jeszcze możliwości łuku, choć to już trzecia prawidłowa odpowiedź. Jest jeszcze pewna bohaterka która tańczy wariację z łukiem, jest w dodatku bohaterką tytułową baletu... a łuk ma zazwyczaj bardzo malutki, żeby nie przeszkadzał w trudnej wariacji... i w dodatku mają z Sylwią wiele wspólnego, choć to zupełnie inny balet!
Pozostały do odgadnięcia:
3.) bębenek baskijski
8.) drewniany miecz
14.) kielich
Kielich pojawia się również w 1 akcie Jeziora Łabędziego, gdy Zygfryd wznosi toast z okazji swoich 21 urodzin. Z kielichów piją również goście, ksiażę Benno (często stukają się zamaszyście swoimi kielichami z Zygfrydem) no i oczywiście Wolfgang, który ze swoim kielichem się nie rozstaje bo jego stan upojenia jest częścią libretta.
Z tamburynem w rekach wystepuje tancerka uliczna Esmeralda
w baletach na podstawie powiesci Victora Hugo:
"La Esmeralda" (chor. Jules Perrot) i "Notre-Dame de Paris" (chor. Roland Petit).
_________________ Viens decouvrons toi et moi les plaisirs demodes..dansons joue contre joue
(Aznavour)
Brawo! margotczyk otrzymuje 1 pkt (za dwa różne balety). Bębenek baskijski to była zmyłka, popuarna nazwa to tamburyn. Inna sprawa, że cygańskie instrumenty mają najczęściej tylko obręcz z talerzykami (bez membrany) - ale w baletowych inscenizacjach Esmeraldy membrana stała się tradycją.
Pozostał jeszcze drewniany miecz. Myślę, że na tle innych rekwizytow jest trudny i podpowiem. Otóż jest to rekwizyt będący częścią kostiumu, ale nie musi brać udziału w żadnej konkretnej akcji. Jest charakterystycznym elementem postaci która go nosi i ma znaczenie symboliczne - nie jest ostry i nie można nim walczyć. Powinien być wykonywany tak, żeby dla widzów było czytelne to, że jest właśnie wykonany z drewna (a nie że jest to atrapa miecza stalowego).
W konkretnych inscenizacjach baletu można nawet z niego rezygnować (jeżeli postać wykonuje taniec, w którym ten miecz mógłby przeszkadzać). Inne cechy kostiumu tej postaci są tak charakterystyczne, że nie może być mowy o pomyłce. Niemniej jednak archetyp tej postaci (nie wywodzący się z baletu) miecz drewniany posiada.
Postać ta może pojawić się w różnych baletach (aktualnie mam w pamięci trzy).
Ostatnio zmieniony przez Squirrel Czw Sie 14, 2008 4:22 pm, w całości zmieniany 1 raz
to już ostatnia próba, drewniany miecz stanowi symbol wolności dla Gladiatora po walkach, tylko nie pamiętam czy w Spartakusie w balecie występowała taka scena
Mi nie o tę postać chodzi, ona nie ma z Gladiatorami nic wspólnego. W ogóle nie chodzi o starożytność.
Ale być może Ty również masz rację, tylko że ja też tego nie wiem (odnośnie Spartakusa), ale się dowiem. Jeżeli sama znajdziesz potwierdzenie, zamieść proszę to uznamy odpowiedź
[ Dodano: Czw Sie 14, 2008 10:42 pm ]
Spartakus w balecie nie był uwolniony nigdy. Został pojmany, uciekł, a potem został znaleziony powtórnie i zabity przez swojego prześladowcę - Krassusa za namową jego kochanki Eginy. Nie ma tam żadnego aktu łaski w postaci darowanej wolności, tak więc w tym kontekście drewniany miecz nie może się pojawić.
Poniewaz mozna "rozwiazane"rekwizyty przypominac w innych baletach i sytuacjach - dorzucam:
*Biale lilie: W trzecim akcie "Romea i Julii" dziewczeta`tancem z liliami`rozpoczynaja dzien, w ktorym Julia ma poslubic Parysa.
"Romeo i Julia" w inscenizacji Opery Paryskiej z roku 1984:
Tybalt usmierca Merkutia ciskajac w niego *sztyletem a w drugim pojedynku Tybalt ginie od wlasnego *sztyletu prowadzonego reka Romea.
Tam tez dwa razy wystepuje *suknia: W akcie pierwszym Tybalt przynosi Julii suknie balowa jako doroslej pannie. W ta sama *suknie rodzice ubieraja przemoca zbuntowana Julie (akt III).
"Fontanna Bachczysaraju": Zarema zabija *sztyletem Marie - swaja rywalke. W nastepnej scenie ten sam *sztylet wznosi Girej z zamiarem zabicia Zaremy.
Frollo kradnie *sztylet Esmeraldy i dokonuje nim zabojstwa na osobie Febusa.("La Esmeralde", akt III).
Koncowa scena "Szeherezady": Niewierna Zobeida przebija sie *sztyletem, aby uniknac smierci z reki Szahriara.
Trup sie sciele gesto.
Przepraszam - dziekuje - nie ja!
_________________ Viens decouvrons toi et moi les plaisirs demodes..dansons joue contre joue
(Aznavour)
Nie możesz pisać nowych tematów Nie możesz odpowiadać w tematach Nie możesz zmieniać swoich postów Nie możesz usuwać swoich postów Nie możesz głosować w ankietach