www.balet.pl Strona Główna www.balet.pl
forum miłośników tańca

FAQFAQ  SzukajSzukaj  UżytkownicyUżytkownicy  GrupyGrupy
RejestracjaRejestracja  ZalogujZaloguj

Poprzedni temat «» Następny temat
Maurice Béjart
Autor Wiadomość
forum.balet.pl
ADMINISTRATOR


Posty: 107
Wysłany: Czw Mar 16, 2006 9:09 pm   Maurice Béjart

Maurice Béjart


foto- BBL Compagnie
naprawdę Maurice Berger ur. 1.01.1927 r. w Marsylii we Francji.
Tancerz, choreograf, dyrektor zespołów baletowych.

Naukę tańca rozpoczął w szkole baletowej przy Operze Marsylskiej, studia kontynuował w Paryżu u profesorów takich jak: Leo Staats, Lubov Egorova, Nora Kiss, madame Rousanne, następnie w Londynie u Very Volkovej.
Jako tancerz zadebiutował w 1945 w Vichy. W latach 1945-47 był członkiem Jnglesbys International Ballet, a w latach 1950-52 Cullberg Ballet.
Podczas pobytu w Szwecji zrealizował film-balet Ognisty ptak Strawińskiego. W 1954 wraz z pisarzem Jeanem Laurentem założył swój pierwszy zespół Les Ballets de l’Étoile, dla którego stworzył Poskromienie złośnicy. Pierwszym znaczącym przełomem w twórczości Béjarta staje się wystawienie w 1955, baletu Symfonia samotnego człowieka do muzyki konkretnej Pierra Henry i Pierra Schaeffera. Inne ważne balety z tego okresu to: Le Teck 1956, Sonata we troje 1957, Orfeusz 1958.
Kolejnym punktem zwrotnym i momentem ważnym w historii tańca staje się premiera własnej wersji Święta wiosny w 1959 r. Balet ten powstał na zamówienie Maurice’a Huismana, ówczesnego dyrektora teatru de la Monnaie w Brukseli. Sukces i rozgłos jaki towarzyszył wystawieniu słynnego baletu Strawińskiego sprawiły, że Béjart otrzymał propozycję objęcia posady choreografa i dyrektora baletu z możliwością stworzenia własnej dużej compagnie w Brukseli.
W 1960 roku powstał Balet XX wieku jeden z najsłynniejszych zespołów baletowych ubiegłego stulecia, skupiający wybitnych wykonawców, tancerzy i tancerki z różnych stron świata. Członkami zespołu byli min: Paolo Bortoluzzi, Laura Proença, Tania Bari, Germinal Casado, Jorge Donn, Suzanne Farell, Woytek Lovski, Gerard Wilk, Maina Gielgud, Daniel Lommel, Shonach Mirk, Michael Gascard, Patrice Touron, Gil Roman i wielu innych.

Béjart współpracował również z najwybitniejszymi tancerzami XX wieku takimi jak: Rudolf Nurejew, Michaił Barysznikow, Maja Plisiecka, Carla Fracci, Jean Babilée, Marcia Haydée, Sylvie Guillem. W ciągu 27 lat pobytu w Brukseli Béjart stworzył wiele ze swych najważniejszy choreografii min. Bolero 1961, Msza dzisiejszych czasów 1967, Bhakti 1968, Niżyński - klaun Boga 1971, Golestan - ogród różany 1973, odbywając jednocześnie liczne tournée po całym świecie. W 1987 w związku z ze zmianą dyrekcji teatru de la Monnaie dochodzi do konfliktu. Bejart podejmuje drastyczną decyzję opuszczenia Brukseli wraz z zespołem. Kolejną siedzibą staje się Lozanna, gdzie choreograf kontynuuje swoją pracę a zespół przyjął nową nazwę - Béjart Ballet Lausanne.

Maurice Béjart należy do tych twórców, którzy „eksploatują” swój świat i swój „język tańca”. Powracające motywy, tematy, obrazy tworzą zamknięty zbiór elementów, z których powstają nowe układy. Źródeł inspiracji jest jednak wiele, a zakres zainteresowań obejmuje różne dziedziny z obszaru szeroko pojętej kultury: literatura, teatr, opera, film, filozofia zachodnioeuropejska oraz filozofia i kultura dalekiego wschodu. Wszystkie wielki fascynacje Béjarta w połączeniu z jego osobistymi doświadczeniami, doznaniami i przemyśleniami znajdują odbicie w jego twórczości. Twórczości niezwykle płodnej, bo obejmującej ponad dwieście prac choreograficznych,w których wyróżnić można cztery najważniejsze tematy: miłość, śmierć, podróż, obrzęd.

Miłość: W baletach Béjarta miłość zyskuje wymiar symboliczny. Choreograf rezygnuje z romantycznego obrazowania miłości, z opowiadania romansów, koncentrując się na kilku innych aspektach miłości: mitycznym, metafizycznym, ezoterycznym, czego przykładem są takie balety jak: Erotica 1965, Romeo i Julia 1966, Bhakti 1968, Co mi mówi miłość 1974, Eros-Tanatos 1980, Krzesła 1981, Dibouk 1988, Epizody 1992, Juan i Teresa 1997.

Śmierć: Béjart powiedział:
Cytat:
nigdy śmierć mnie nie przerażała mimo, że tak dramatycznie naznaczyła moje życie, szczególnie śmierć mojej matki była dla mnie wielkim ciosem.

W baletach Bejarta śmierć często przybiera postać młodej i pięknej kobiety, która uwodzi, bądź bawi się w chowanego z ofiarą. Śmierć bywa też przedstawiana przez choreografa w sposób groteskowy, ze specyficznym czarnym humorem: Czyżby to była śmierć 1970, Co mi mówi śmierć 1980, Historia żołnierza 1982, Marlaux - czyli metamorfozy bogów 1986, Mefisto Waltzer 1987, Nagła śmierć 1991.

Podróż: Podróż to przekraczanie granic, zarówno w sensie dosłownym - geograficznym, jak i w sensie symbolicznym – mentalnym i kulturowym. Podróż to również metafora drogi przez życie. Béjarta interesują wszystkie te aspekty, czego przykładem są balety: Podróż 1962, Pieśń towarzysza wędrówki 1971, Siedem tańców greckich 1983, Pamiątka z Leningradu 1987, O sile odejścia, która we mnie pozostała 1988, Piramida 1990, Jedwabny szlak 1999.

Obrzęd: Temat ten odgrywa dużą rolę twórczości Béjarta, choreograf odwołuje się do genezy tańca do jego rytualnych, obrzędowych korzeni. Interesuje go również bardziej uniwersalny aspekt związany z obrzędem – kwestia inicjacji, a także odnowy, cyklicznego odradzania się świata: Święto wiosny 1959, IX Symfonia 1964, Msza dzisiejszych czasów 1967, Czarodziejski flet 1981, Msza przyszłych czasów 1983.

Ważne miejsce w twórczości Béjarta zajmują balety, które można określić jako „biografie oniryczne” czy też biografie „zmyślone”, które łączą fakty i wyobrażenia. Są to przedstawienia poświecone postaciom które fascynują Béjarta: Baudelaire, Niżyński, Molier, Nietzsche, Malraux, Jung, Mozart, Chaplin, Fellini, Mishima. Swoiste portrety bohaterów stają się pretekstem do snucia refleksji nad fenomenem geniuszu i istotą sztuki. Baudelaire 1968, Niżyński – klaun Boga 1971, Molier zmyślony 1976, Dionizos 1984, Marlaux – czyli metamorfozy bogów 1986, Wieża 1991, Śmierć w Wiedniu 1991, Mr C 1992, AmoRoma 1993, M – Mishima 1993.


Inspiracje muzyczne:
Niezwykle szeroki jest zakres muzycznych zainteresowań Béjarta. Z równą łatwością i wnikliwością potrafi interpretować: muzykę klasyczną (w tym swoich ulubionych kompozytorów, Wagnera, Mahlera, Strawińskiego, Mozarta), popularne piosenki (Queen), tradycyjną muzykę pochodzącą z różnych stron świata np. z Iranu, Turcji, Japonii, Grecji, Hiszpanii, Izraela, Indii, Chin, jak również muzykę awangardową ( Schoenberg, Berg, Webern, Henry, Boulez )

Technika i styl:
Béjart zawsze doceniał technikę tańca klasycznego, jako rodzaj bazy i nigdy z niej nie zrezygnował tworząc swój własny „język tańca” i swój autorski styl choreograficzny, ukształtowany również pod wpływem techniki Marthy Graham, dokonań niemieckiego ekspresjonizmu oraz tańców i sztuk walki dalekiego wschodu. Podstawowe wyznaczniki stylu Béjarta to: dążenie do ukazania maksymalnej rozwartości i elastyczności ciała, miękkie ramiona, zmysłowość, rozbudowana gestyka, psychologiczna introspekcja, a także dwie pary kontrastowych komponentów takich jak: dynamizm i bezruch oraz ekspresja i kontemplacja.


Maurice Béjart zasłynął jako choreograf, który koncentruje swoją uwagę na tancerzu i męskim corps de ballet, eksponując w swoich choreografiach zarówno piękno męskiego ciała, jak również osobowość i charyzmę tancerza.


Formuła przedstawienia:
W ciągu ponad pięćdziesięciu lat pracy twórczej Béjart zrealizował bardzo wiele różnorodnych choreografii i jak się wydaje każda forma baletowego przedstawienia jest mu bliska i w każdej potrafi się w pełni wypowiedzieć, zarówno w krótkich formach np. solo, pas de deux, w baletach kameralnych, jak i dużych bardzo złożonych spektaklach, w których próbuje realizować wagnerowską ideę „teatru totalnego” zakładającą syntezę sztuk. Z tej inspiracji powstają spektakle łączące taniec, recytację i grę aktorską.


Pełna lista baletów i innych dzieł Bejarta na stronie http://www.bejart.ch/fr/bejart/home_oeuvres.htm

__________
Bibliografia:
M.Béjart, L’esprit danse, Lozanna 2001
M.F.Christout, Béjart, Paryż 1988
__________
opracowała - Joanna Bednarczyk (wykorzystywanie bez podania źródeł zabronione!)
_________________
Forum Balet.pl
 
 
staace 
Adept Baletu


Związek z tańcem:
uczennica, tancerka
Wiek: 34
Posty: 144
Skąd: Malbork
Wysłany: Wto Gru 25, 2007 2:09 pm   

Maria Krzyszkowska, primabalerina, była dyrektor baletu Teatru Wielkiego

"Światowy balet stracił jednego z najwybitniejszych choreografów...."


Ewa Wycichowska, tancerka, choreograf, dyrektor Polskiego Teatru Tańca

"Straciliśmy geniusza baletu, symbol XX wieku, który dał impuls do rozwoju tańca także w XXI wieku. W teatrze poszukiwał prawdy, był otwarty na człowieka, inne kultury. Swoich tancerzy, których zbierał po całym świecie, uczył nie tylko techniki, ale przede wszystkim stylu i jakości ruchu. Wszystkie jego spektakle i kreacje opowiadały o rzeczach ważnych. Oglądanie ich na żywo było niezwykłym przeżyciem, aura panująca na scenie przypominała misterium...."

Myślę że nic więcej nie trzeba dodawać [*]
_________________
"Talent i zdolności to nawet nie połowa sukcesu. Podstawa to systematyczność, determinacja i upór w dążeniu do celu"
 
 
     
Bergsma 
Nowicjusz


Związek z tańcem:
ze środowiska
Wiek: 51
Posty: 23
Skąd: Warszawa
Wysłany: Czw Cze 17, 2010 10:19 am   

Bardzo dobry artykuł. Jednak w temacie o tancerzach, którzy pracowali z Bejartem, wypadałoby wytłumaczyć odbiorcom opracowania, że niejaki Woytek Lowski to nasz wspaniały Wojciech Wiesiołłowski, który na światowych scenach występował jako "łatwiejszy do wymówienia" Woytek Lowski.
Wśród artystów, którzy przewinęli się przez trupę pana MB, zdecydowanie należałoby wymienić z imienia i nazwiska jeszcze jedną osobę. To Lorca Massine (Miasin, syn Leonida), postać wyjątkowa, zarówno jako tancerz, jak i późniejszy choreograf.

Poza tym jak dla mnie, która do Bejarta mam od ponad dwudziestu lat stosunek niemalże osobisty - artykuł pierwsza klasa.
_________________
"Taniec jest jak morze. Widzimy fale. Lecz to, co je porusza, płynie z głębi." Rosella Hightower
 
     
Sagittaire 
Pierwszy Solista

Wiek: 41
Posty: 2809
Wysłany: Czw Cze 17, 2010 2:46 pm   

Bergsma napisał/a:
Bardzo dobry artykuł

a jaki by mogl byc sadzac po autorze? :wink:

a skoro padla mysl Polacy wspolpracujacy z Bejartem to odsylam tez tu :) (moze komus sie przyda):
http://www.balet.pl/forum...opic.php?t=6537
 
     
Joanna Bednarczyk
Corps de Ballet


Związek z tańcem:
historyk, krytyk
Posty: 549
Wysłany: Pon Paź 10, 2011 7:34 pm   

Co prawda komentarz pojawił się przeszło rok temu ale wcześniej jakoś go nie zauważyłam. O ile nazwisko Wojciecha Wiesiołłowskiego faktycznie w nawiasie można było dopisać obok Woytka Lowskiego choć oczywiście to jego oficjalny pseudonim artystyczny tak jak Pola Negri dla Apoloni Chałupiec. Natomiast zupełnie nie widzę powodów by na liście powyżej wymieniać akurat Lorkę Massine. Z wielu względów lista nazwisk jest ograniczona, inaczej przypominałaby książkę telefoniczną więc uwzględnia tylko wybranych niepzrzypadkowo przedstawicieli różnych pokoleń tancerzy Baletu XX wieku, którzy w odgrywali w nim ważną rolę. Większość z nich współpracowało z Bejartem przez kilkanaście lat lub całą swoją karierę, powstawały dla nich słynne choreografie. Natomiast Massine tańczył u Bejarta raptem dwa sezony i pod żadnym względem nie jest emblematycznym tancerzem dla tego zespołu, a to było podstawowym kryterium, a nie „przewinięcie się”
_________________
Nic nie powinno ukazywać ciała, tylko ono samo
O.Wilde
 
     
Kasia G 
ADMINISTRATOR


Związek z tańcem:
krytyk
Wiek: 47
Posty: 4412
Skąd: Warszawa
Wysłany: Wto Paź 11, 2011 9:43 am   

Słusznie, Joanno, osobiście tez wielbie Lorcę Massine'a ale nie za "przewinięcie się" u Bejarta. Ma własne, wystarczajace zasługi i osobowość
_________________
Niech pamięta elita, że każda śmietanka na deser jest bita.
Lec
 
 
     
marry9091 
Nowicjusz

Wiek: 40
Posty: 1
Wysłany: Wto Gru 18, 2012 7:37 am   

Wszystkie jego spektakle i kreacje opowiadały o rzeczach ważnych. Oglądanie ich na żywo było niezwykłym przeżyciem, aura panująca na scenie przypominała misterium...."
_________________
Become photoshop expert with 70-290 training course. Get the latest 700-501 braindumps css tutorials and 642-974 design guide to learn about different web applications.
 
     
Wyświetl posty z ostatnich:   

Odpowiedz do tematu Dodaj do serwisow: Bookmark and Share
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach
Dodaj temat do Ulubionych
Wersja do druku

Skocz do:  

Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group
Strona wygenerowana w 0,13 sekundy. Zapytań do SQL: 13