masz jakieś znaki umowne:
% & # ^ [] @ (- na przykład )
i każdy z tych znaków oznacza jakiś element choreografii - więc np. "^" oznacza np. pas de chat, a "@" oznacza np. ileśtam fouette. i takie "skróty" opisuje się w nocie choreograficznej
_________________ Naucz się choreografii, a będziesz tańczyć dzień. Naucz się fundamentów, a będziesz tańczyć do końca życia. - Angel Ceja
Związek z tańcem: baletoman
Posty: 1605 Skąd: Varsovie
Wysłany: Nie Mar 12, 2006 12:50 am
Każdy choreograf korzysta ze swojego "języka", więc tu po prostu nei ma reguły - jednakze chyba najbardziej rozpowszechnioną metodą jest kinetografia Labana (aczkolwiek mogę się mylić).
_________________ sfra- odnaleziony pośród manewrów sztuki i jezyka francuskiego
Polega ona na tym, że na pięciu poziomych kreskach, oznaczających położenie głowy, ramion, talii, kolan i podłogi, zaznacza się dany ruch za pomocą kresek, kropek i krzyżyków. Metodą tą zapisuje się bardziej ruchy, niż kroki taneczne - zamiast baletu można równie dobrze zapisać np. grę koszykówki. Więcej o tej metodzie można znaleźć na stronach:
http://en.wikipedia.org/w...vement_notation http://www.benesh.org/BNAbout_Benesh.html
a tutaj już same zapisy:
http://www.benesh.org/GiselleAct1.htm
_________________ What would happen to Juliet if there was no Romeo?
Jest kilka metod zapisu ruchu, porzepisałam to z zeszytu od WOT'a. Może pomoże:
Narodzinyw XV w. sztuki tańca powodują, żę mistrzowie tańca zapragnęli zachować ślad swoich realizacji. Pierwszą notacją była NOTACJA LITEROWA. Stostowana w XV wieku i XVI dla tańca towarzyskiego. Na poprzecznych liniach umieszczone były nuty i skróty kroków.
R- reveranse- ukłon
B- brank- krok
S- simple
D- double
(przepraszam za taki obrazek ale robiłam go sama, więc jest mało dokładny)
http://img227.imageshack....literowaqc3.png
NOTACJA LITEROWA
Pierwsze próby połączenia kroków z muzyką dokonał Thainot Arbeau. W swej pracy pt. " Ordesographie" (1588). Musiał minąć cały wiek zanim pojawił się system znaków uporządkowanych. Tworzą się podstawy t.klasycznego, ustala się 5 pods. pozycji nóg, różne rodzaje kroków itd. Pojawia się też pismo tanceczne "Feullieta". Sytstem ten wyznacza przede wszystkim drogę tanczną onok umieszcza się znaczki podobne do nut, które określają pracę nóg. Swoje przemyślenia umieścił w dziele pt. " Chreografia czyli sztuka zapisywania tańca" (1700r.). System ten zostałam upowszechniony i był bardzo popularny przez wiele lat.
Tutaj jest obecny sposób zapisu tańca. My uczymy odczytywać się go na WOT. Czytamy od dołu. Prawa strona to prawa strona człowieka, lewa strona to lewa część ciała.
http://donh.best.vwh.net/...p5802/img05.gif
_________________ Klawisze pianina są czarne i białe, ale grają niczym milion kolorów w Twojej podświadomości.
Mi się wydaje, żę jest dobrze. Chociaż jak się było w II klasie baletowej to się różne rzeczy pisało w zeszycie. Chodzi mi o to, że wiadomo nie rozumiałam jeszcze tak słownictwa więc pisałam no cóż..Ale jest chyba dobrze...
_________________ Klawisze pianina są czarne i białe, ale grają niczym milion kolorów w Twojej podświadomości.
Nie miałem do tej pory pojęcia,że jest coś takiego jak zapis choreograficzny.przypomina mi to trochę zapis muzyczny.Nasuwa mi się pytanie .Czy w obecnej dobie rozwoju technik multimedialnych ma to sens? Jeżeli ma to chyba tylko z tego powodu aby aby korzystający z niego odtwórcy nie ulegali wpływom pierwotnej interpretacji.Podobnie jak w muzyce. Czy moje rozumowanie jest właściwe?
_________________ To mnie przerasta!
Ale da sie udżwignąć
Związek z tańcem: krytyk
Wiek: 47 Posty: 4412 Skąd: Warszawa
Wysłany: Nie Lip 15, 2007 10:06 am
tak, po pierwsze kwestia interpretacji - zapis jest suchy, obiektywny, bez emocji - nagranie w wyk. jakis tancerzy nosi zawsze pietno ich interpretacji (równiez ich niedoskonałości). Po drugie rola przestrzeni - baletu nie da się sfilmowac tak aby było widac realne zaleznosci przestrzenne ktore sa uwidocznione w zapisie - video i kamera spłaszczają je - każdy tancerz i choreograf to mówi. Trzeba by robić równoczesne nagranie z wielu planów ale jak to potem ogladac?
_________________ Niech pamięta elita, że każda śmietanka na deser jest bita.
Lec
Śliczne dzięki!Pomimo upału i niedzieli jaka szybka i profesjonalna odpowiedż.
Nurtuje mnie jeszcze problem interpretacji zapisu ponieważ nigdy nie mamy pewności co do właściwego odtworzenia pełnych intencji twórcy.
_________________ To mnie przerasta!
Ale da sie udżwignąć
Związek z tańcem: baletoman
Posty: 1605 Skąd: Varsovie
Wysłany: Nie Lip 15, 2007 9:53 pm
No to wtedy korzystac bedziemy nie tylko z notacji, ale takze z zapisu swiadkow, jakichs pamietnikow, wspomnien, zapisow fotograficznych, jak bedzie dobrze to i z video...
Problem taki wystapil przy rekonstrukcji "Swieta wiosny" Nizynskiego, polecam watek w librettach.
_________________ sfra- odnaleziony pośród manewrów sztuki i jezyka francuskiego
Nie możesz pisać nowych tematów Nie możesz odpowiadać w tematach Nie możesz zmieniać swoich postów Nie możesz usuwać swoich postów Nie możesz głosować w ankietach