www.balet.pl Strona Główna www.balet.pl
forum miłośników tańca

FAQFAQ  SzukajSzukaj  UżytkownicyUżytkownicy  GrupyGrupy
RejestracjaRejestracja  ZalogujZaloguj

Poprzedni temat «» Następny temat
El Penitente
Autor Wiadomość
Gość 
Solista Baletu


Związek z tańcem:
tancerka
Posty: 1107
Wysłany: Sro Mar 07, 2007 8:45 pm   El Penitente

potrzebuję pilnie (tzn do piątku) informacje na temat tego baletu. podstawy, czyli twórców mam (chociaż jeśli chodzi o kostiumy to znalazłam rozbieżne informacje - Gilfond/Graham?).przeszukałam google, ale nie znalazłam tam wszystkiego.
najbardziej zależy mi na symbolice (szczególnie: kolorów oraz "oka saurona" - totalnie nie wiem co to może być, to jedyna interpretacja tego obiektu)
z góry dziękuję za wszelką pomoc
 
 
a.k.
Adept Baletu


Posty: 148
Wysłany: Czw Mar 08, 2007 7:57 am   

to mi się kojarzy z Władcą Pierścieni. Oko wszechwidzące...
_________________
Gdy wypowiesz jej imię - znika
 
 
Joanna Bednarczyk
Corps de Ballet


Związek z tańcem:
historyk, krytyk
Posty: 549
Wysłany: Nie Mar 11, 2007 1:46 pm   

mimo, że po terminie to może jeszcze ci się te inform. przydadzą
znalazłam w jednej z moich książek taką krótką notkę:
Martha Graham w utworze powstałym w 1940 r powraca do religijnych tematów osadzonych w tradycji amerykańskiego południowego - wschodu.
"Pokutnik" to utwór oparty na indiańskich i hiszpańskich ceremoniach. Ułożony w formie kilku obrazów o rytualnym/obrzędowym charakterze, odznaczającym się archaiczną prostotą. Łączył ludową magię z religijną transcendencją (chrześcijańskiej tradycji)
osoby: Pokutnik (Eric Hawkins)
Chrystus (Merce Cunningham)
podwójna rola Maria-Magdalena, Matka Boska (Martha Graham)
muzyka: Horst (odgłosy szumu lasu, niskie tony bębnów)
utwór - w którym dominują elementy typowo teatralne, pantomimiczne, forma żywego obrazu, niż typowo taneczne.
 
 
Gość 
Solista Baletu


Związek z tańcem:
tancerka
Posty: 1107
Wysłany: Czw Maj 31, 2007 6:53 pm   

zamieszczam swoją pracę o tym przedstawieniu (jest to analiza konkretnej inscenizacji). być może przyda się on komuś, kto przygotowuje się do matury z WOTU


El Penitente (Pokutnik)

Choreografia: Martha Graham
Muzyka: Louis Horst
Dekoracje: Isamu Noguchi
Kostiumy: Edythe Gilfond
Oświetlenie: Jean Rosenthal

Premiera: 11 sierpnia 1940, Bennington College Theater, Bennington, Vermont
Wykonawcy: Pokutnik - Eric Hawkins, Chrystus - Merce Cunningham, Maria (Dziewica/ Magdalena/Matka Boska) - Martha Graham, Martha Graham Dance Company

Balet nawiązuje do tematów religijnych. Oparty jest na indiańskich i hiszpańskich ceremoniach, obecnych w tradycji amerykańskiego południowego - wschodu (Nowy Meksyk). Nawiązuje do sekty Pokutników, która wierzy w oczyszczenie z grzechu poprzez surową pokutę (biczowanie). Ułożony w formie kilku obrazów o rytualnym/obrzędowym charakterze. Prezentuje pokutę i walkę człowieka z pokusami. Łączy ludową magię z religijną transcendencją (chrześcijańskiej tradycji). Nawiązuje do Biblii oraz do średniowiecznej gry moralności, gdzie charaktery/postaci reprezentowały wady i cnoty rodzaju ludzkiego.
Składa się jakby z 4 części - biczowania i tańca Dziewicy, kuszenia, „drogi krzyżowej” oraz tańca trójki tancerzy.
Spektakl zaprezentowany jest w pomieszczeniu, na tradycyjnej scenie. Podłoga i podświetlony horyzont mają niebieski kolor. Na scenie znajduje się wyłącznie jeden, ruchomy element dekoracji - biały „ekran” z czarną pionową kreską pośrodku, który w trakcie spektaklu pełni różne symboliczne role (np. służy zakryciu tancerzy, symbolizuje krzyż). Występują rekwizyty, takie jak sznur (symbol bicz), połowa jabłka (nawiązanie do biblijnego motywu kuszenia).
Kostiumy są symboliczne, sceniczne, o prostym kroju, zróżnicowane w zależności od płci. Brak wyraźnej charakteryzacji. Pokutnik ubrany jest w białe spodnie i ma nagi tors oraz bose stopy. Maria ubrana jest w białą sukienkę, ma bose stopy. Zmieniają się jej nakrycia głowy - jako Dziewica ma biały welon na stelażu, podczas kuszenia - różowy welon, w trzeciej części ma na głowie i ramionach czarną, żałobną chustę. Postać Chrystusa ubrana jest na czarno (w suknię/habit sięgający ziemi), na twarzy ma białą maskę i koronę cierniową, ma bose stopy; w ostatniej części ma taki sam kostium jak Pokutnik.
Oświetlenie jest niezmienne, cały czas oświetlona jest jednolicie cała scena.
W warstwie muzycznej występują niskie tony bębnów, fortepian (muzyka instrumentalna). Dominuje rytm. Kilkakrotnie powraca jeden motyw muzyczny - w trakcie którego występuje chód po kwadracie, po którym następuje przejście do kolejnej części spektaklu. Występuje silny związek ruchu z muzyką.
Spektakl jest sfilmowany, dlatego też pojawia się np. operowanie zbliżeniami, ale nie występują żadne relacje z widownią.
Przedstawienie ma dwa plany, sfery - rzeczywisty (Pokutnik) oraz mistyczny (Chrystus).
Troje tancerzy od momentu wyjścia na scenę cały czas się na niej znajduje. Ich taniec umiejscowiony jest w centrum sceny i raczej nie zajmuje dużej przestrzeni.
Spektakl stworzony jest w technice tańca współczesnego Marthy Graham. Pojawiają się elementy ruchu charakterystyczne dla tej techniki - duża rozpiętość ruchu, częste zmiany poziomów, liczne obroty wokół zmiennych osi, napięcia i rozluźnienia ciała; taniec jest przesycony emocjami, namiętnościami. Ruch ma ‘kanciasty’ charakter, nie jest płynny i wygląda ciężko. Przeważają proste lub załamane linie ciała oraz pozycje dedans. W choreografii dominują elementy typowo teatralne, pantomimiczne, forma żywego obrazu, niż typowo taneczne. Układ wykonywany przez Pokutnika jest ekspresyjny i dynamiczny. Zawiera dużo podskoków, tupnięcia, ruch przesuwania się po podłodze w pozycji klęczącej. Ciało jest cały czas napięte. Choreografia wykonywana przez niego jest przepełniona symboliką - wykonuje on np. skoki, skręty, wyskoki nadające jednolite tempo chłoście - ruch biczowania sznurem (oczyszczająca pokuta), oplata sznurem głowę (symbol korony cierniowej). Postać Marii wykonuje układy w których dominuje ruch płynny, obroty, pozycje niewykręcone (dedans), często pojawiają się pozy na półpalcach, pozycja flex oraz attitude. W drugiej części, po uwolnieniu się (Pokutnik z czarną chustą na głowie prowadzi jej postać - całą okrytą czarnym materiałem - w „klatce”), wykonuje uwodzicielski taniec. W tej części jej taniec adresowany jest bezpośrednio do leżącego Pokutnika, którego kusi symbolicznym jabłkiem. Wykonuje ruchy, gesty uwydatniające przymioty kobiecości, ruch jest akcentowany. Wraz ze skuszonym Pokutnikiem wykonuje duet, pozbawiony jednak skomplikowanych partnerowań. W kolejnej scenie taniec jest ograniczony (scena ukazuje Pokutnika niosącego krzyż oraz Matkę pogrążoną w żałobie). Postać Chrystusa jest jakby iluzją - jest widoczna, ale istnieje tylko w podświadomości Pokutnika. Wykonuje proste kombinacje, przejścia na półpalcach oraz wchodzi w relacje z Pokutnikiem. Posługuje się ekranem - nakrywa nim grzeszną parę (w drugiej scenie), nakłada go jako krzyż na plecy Pokutnika. W ostatniej scenie tancerze wykonują kombinację, w której występują sekwencje zawierające typowe elementy techniki Graham, powtarzane w kanonie lub równocześnie przez dwoje lub wszystkich troje wykonawców.
 
 
Kasia G 
ADMINISTRATOR


Związek z tańcem:
krytyk
Wiek: 47
Posty: 4412
Skąd: Warszawa
Wysłany: Pią Cze 01, 2007 1:24 pm   

bardzo lubię muzykę z tego baletu... jest dziwna... współczesno-ludowa czy raczej archaiczna. Robi niepokojące wrażenie
_________________
Niech pamięta elita, że każda śmietanka na deser jest bita.
Lec
 
 
 
Wyświetl posty z ostatnich:   

Odpowiedz do tematu Dodaj do serwisow: Bookmark and Share
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach
Dodaj temat do Ulubionych
Wersja do druku

Skocz do:  

Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group
Strona wygenerowana w 0,08 sekundy. Zapytań do SQL: 13