www.balet.pl Strona Główna www.balet.pl
forum miłośników tańca

FAQFAQ  SzukajSzukaj  UżytkownicyUżytkownicy  GrupyGrupy
RejestracjaRejestracja  ZalogujZaloguj

Poprzedni temat «» Następny temat
August Bournonville
Autor Wiadomość
forum.balet.pl
ADMINISTRATOR


Posty: 107
Wysłany: Pon Mar 13, 2006 7:40 am   August Bournonville


August Bournonville (czytaj: burnąwil), światowej sławy duński tancerz i choreograf, urodził się 21 sierpnia 1805 roku w Kopenhadze. Był synem słynnego francuskiego tancerza Antoine'a Bournonville* i jego gosposi, Szwedki Lovisy Sundberg.

W 1811, 6-letni August rozpoczął naukę tańca w Teatrze Królewskim w Kopenhadze, z którym związany będzie przez niemal całe swe życie. Już jako dziecko występował na deskach teatru, a jako 14-latek pojawił się w swej pierwszej poważnej roli aktorskiej. W 1816 roku ojciec Augusta objął funkcję dyrektora artystycznego baletu Teatru Królewskiego, dotychczas pełnioną przez Włocha Vincenzo Galeotti, nauczyciela Augusta**.

W 1820 roku, 15-letni August wyrusza z ojcem w swą pierwszą podróż do Paryża, gdzie podejmuje naukę tańca. Powraca tam w 1824 roku i przez 6 lat kontynuje studia, między innymi u Auguste'a Vestris. W 1826, po zdanych egzaminach w Académie Royale de la Musique, debiutuje na deskach Opery Paryskiej w pas de trois w balecie Louisa Milona Nina ou La Folle par Amour ("Nina albo szalona z milości").

Tańczy także w Kopenhadze, gdzie ostatecznie osiedla się w 1830 roku i żeni się ze Szwedką Heleną Fredriką Haakansson, z którą ma siedmioro dzieci***. W tym samym roku podpisuje kontrakt jako pierwszy tancerz i dyrektor artystyczny Duńskiego Baletu Królewskiego. Wkrótce rozpoczyna wystawianie własnych baletów (patrz tablica chronologiczna niżej), między innymi wlasną wersje Sylfidy (Sylfiden, 1836), z Lucile Grahn w roli tytulowej. Sam tańczy rolę Jamesa. Inspiracją była oczywiście słynna "La Sylphide" (1832) stworzona dla Marii Taglioni - Bournonville oglądał ten balet w Paryżu w 1834 roku.

Pojawia sie w wielu teatrach Europy, m.in. w Sztokholmie, Oslo, Wiedniu. W 1841 roku opuszcza na 6 miesięcy Danię, po niefortunnym incydencie, w którym niechcący znieważył swego króla Christiana VIII****. Udaje się, między innymi, do Włoch - przywiezione stamtąd wrażenia zaowocują jednym z najpopularniejszych baletów Bournonville'a, Napoli.

W 1848 po raz ostatni pojawia się na scenie jako tancerz (w roli Waldemara we własnym balecie o tym samym tytule).

W 1870 roku przygotowuje kopenhaską premierę Lohengrina Ryszarda Wagnera, a w 1872 Śpiewaków norymberskich.

W 1874 roku wyjeżdża do Rosji, gdzie spotyka się z Mariusem Petipa, a także ze swoim byłym uczniem, Szwedem Christianem Johanssonem, ktory odegrał ważną rolę w tworzeniu baletu rosyjskiego.

Po powrocie z podróży do kilku miast europejskich, wystawia w Kopenhadze swój ostatni balet (Z Syberii do Moskwy, 1876), a rok później wycofuje się z funkcji dyrektora artystycznego Baletu Królewskiego.
28 listopada 1879 roku odwiedza teatr po raz ostatni, a dwa dni później, 30 listopada, w drodze z kościoła upada na ulicy i umiera.

Bournonville pochowany jest na cmentarzu Asminderoed w Kopenhadze.

________
* Antoine Bournonville (1760-1843) uczen Noverre'a, jeden z czołowych tancerzy ówczesnej Europy, obdarzony wielką charyzmą i świetną techniką.

** Vincenzo Galeotti (1733-1816) stworzył podwaliny Duńskiego Baletu Królewskiego. Jego najsłynniejsze dzieło, Kaprysy Kupidyna i baletmistrza (Amors og Balletmastererns Luner, 1786) jest najstarszym baletem w dzisiejszym repertuarze scenicznym.

*** August Bournonville miał także nieślubną córkę w Paryżu - dziewczynka o imieniu Louise Antoinette urodziła się w 1829 roku, już po powrocie tancerza do Kopenhagi. Choc Bournonville przez całe życie utrzymywał istnienie córki w wielkiej tajemnicy, także przed najbliższymi, był w stałym kontakcie z jej przybranymi rodzicami (matka dziewczynki oddała ją w adopcję), a potem także z samą Louise Antoinette i jej własną rodziną. Z listów tancerza wyłania się postać odpowiedzialnego i kochającego ojca, który starał się zapewnić dostatnie życie swej córce. W Kopenhadze Bournonville miał także adoptowana córkę, Wilhelminę (ur. 1833), sierotę, którą znalazł w biednej dzielnicy miasta podczas epidemii cholery w 1851.

**** W marcu 1841 roku, podczas jednego z przedstawień, Bournonville został wygwizdany. Zwrócił się bezpośrednio do siedzącego w loży króla z pytaniem, co robić dalej. Król odpowiedział: "Kontynuować!" Potem jednak nałożył na tancerza czasowy areszt domowy za impertynencję i na 6 miesięcy zawiesił go w obowiązkach.
_________________
Forum Balet.pl
 
 
forum.balet.pl
ADMINISTRATOR


Posty: 107
Wysłany: Pon Mar 13, 2006 9:01 am   BOURNONVILLE - chronologia baletów

CHRONOLOGIA BALETÓW

Tytuły oznaczone gwiazdką są szczegółowo omówione (po angielsku) na stronie www.bournonville.com → The Bournonville Homepage → The Ballets. Znaleźć tu można libretta, a także tło historyczne poszczególnych baletów wraz z fotografiami z przedstawień wpółczesnych i dawnych.

1829 POCHWAŁA GRACJI (Gratiernes Hyldning), ŻOŁNIERZ I WIEŚNIAK (Soldat og Bonde)

1832 FAUST

1835 WALDEMAR (Valdemar)

1836 SYLFIDA*

1840 TORREADOR (Toreadoren)

1842 NAPOLI albo RYBAK I JEGO PANNA* (Napoli eller Fiskeren og hans Brud)

1843 DZIECIŃSTWO ERYKA MENVED (Erik Menveds Barndom)

1849 KONSERWATORIUM albo ŚLUB Z OGŁOSZENIA* (Konservatoriet eller Et Avisfrieri)

1851 JARMARK W BRUGII albo TRZY DARY* (Kermessen i Brügge eller De tre Gaver)

1853 WESELE W HARDANGER (Brudefaerden i Hardanger)

1854 LUDOWA OPOWIEŚĆ* (Et Folkesagn)

1855 ABDALLAH albo GAZELA Z BASRY* (Abdallah eller Gazellen fra Bassora)

1856 LA VENTANA*

1858 FESTIWAL KWIATÓW W GENZANO* (Blomsterfesten i Genzano)

1860 DALEKO OD DANII albo BAL KOSTIUMOWY NA POKŁADZIE* (Fjernt fra Denmark eller Et Kostumebal ombord)

1868 PIESN O THRYMIE (Trymskviden)

1871 KRÓLEWSCY OCHOTNICY NA WYSPIE AMAGER* (Livjaegerne paa Amager)

1876 Z SYBERII DO MOSKWY (Fra Sibirien til Moskva)
_________________
Forum Balet.pl
 
 
forum.balet.pl
ADMINISTRATOR


Posty: 107
Wysłany: Wto Mar 14, 2006 3:05 am   STYL Bournonville'a

STYL BOURNONVILLE'A

Duński Balet Królewski wykonuje repertuar bournonvillowski bez większych przerw od ponad 150 lat. Można powiedzieć, że jest to prawdziwe muzeum romantycznej sztuki baletowej, dzięki któremu zachowały się skarby XIX-wiecznej choreografii.

Styl stworzony przez Bournonville'a jest bardzo charakterystyczny i wystarczy zetknąć się z nim raz, by utkwił na zawsze w pamięci. Jedną z podstawowych jego cech jest lekkość i niewymuszony wdzięk, a także dyskretna pantomima. Technika nigdy nie służy popisom i nie przesłania gracji ruchów.

Tancerz
Artyści bournonvillowscy muszą być zarówno dobrymi tancerzami, jak i aktorami. Najważniejszymi cechami tancerza jest muzykalność i talent dramatyczny, a nie określona budowa ciała czy kanon piękna.

Épaulement
Sekret stylu B. kryje się w épaulement. Tancerz nachyla nieco tułów w kierunku nogi pracującej w celu podkreślenia ruchu nogi i stopy. Épaulement to także pewien charakterystyczny skręt głowy i kierunek wzroku: oczy skierowane są do stóp w celu przyciągnięcia do nich także uwagi widza. Ramiona są zwykle zaokrąglone, a palce miękkie.

"Koronkowa" praca stóp
Dla niewtajemniczonego oka najbardziej charakterystyczną cechą stylu B., zauważalną niemal natychmiast, jest "koronkowa" praca stóp. Choć te drobniutkie, szybkie kroczki robią wrażenie łatwych i naturalnych, są w rzeczywistości bardzo trudne i męczące, szczególnie dla mięśni łydek. Tancerz często porusza się tymi kroczkami do przodu i do tylu, po całej scenie.

Pantomima
Wielką rolę w baletach Bournonville'a odgrywa pantomima, która przypomina bardziej niemą grę aktorską niż język "migowy", znany choćby z innych baletów tego okresu. Pantomima w baletach B. jest - podobnie jak taniec - prosta, przejrzysta i raczej dyskretna. Choreografia jest podzielona na części ściśle taneczne i ściśle mimiczne, które się ze soba przeplatają.

Charakter baletów
Balety B. nie są długie - dziś często wystawia się dwa tytuły w ciągu jednego wieczora. Jest w nich wiele krótkich scenek tanecznych, które w porównaniu z baletami rosyjskimi czy francuskimi mogą robić raczej skromne wrażenie. Tańcom towarzyszy zwykle wesoła muzyka, zgodnie z przekonaniem mistrza, że taniec powinien wyrażać radość.
Bournonville nie dysponował wielkimi środkami finansowymi, stąd ten raczej skromny wymiar jego baletów, choć dzisiejsze produkcje potrafią porazić widza bogactwem soczystych kolorów i przepięknych strojów. Tematyka inspirowana jest często rodzimym folklorem i historią, ale nie tylko - wiele baletów opiera się na ludowej tradycji innych krajów.
Najpopularniejszym baletem Bournonville'a jest Napoli.

Mężczyzni
Mówiąc o balecie bournonvilleowskim nie sposób pominąć roli mężczyzn. Bournonville (który sam był wyśmienitym tancerzem, znanym między innymi ze swych wysokich skoków) dopilnował, by panowie mieli na scenie podobne zadania jak panie, by nie byli jedynie ich "nosicielami" i "podpórkami". Choreografie damskie nie różnią się zatem tak bardzo od męskich, jak w innych baletach. Jest to wyraźne przede wszystkim w bournonvilleowskich pas de deux, gdzie tancerz wykonuje często te same kroki co tancerka.
Warto wspomnieć, że uczeń Bournonville'a, Szwed Christian Johansson (1817-1903), był - wraz z M. Petipą - głównym architektem rosyjskiej szkoły tańca. To wlaśnie Johanssen sprawił, że w baletach rosyjskich tancerze odgrywali znaczniejszą rolę niż chciałby tego Petipa, skupiony głównie na choreografii ról żeńskich.


PODSUMOWANIE
Doskonałe kompendium stylu Bournonville'a, autorstwa Anne Marie Vessel Schlüter*, ze zdjęciami charakterystycznych pozycji, znajduje się na stronie www.bournonville.com → Bournonville Homepage → The Style → Positions and Stylistic Characteristics. Każdy termin francuski jest ilustrowany zdjęciem.


© 1992 Mydtskov
NAPOLI, akt III
Lloyd Riggins jako Gennaro, Heidi Ryom jako Teresina i Eva Kloborg jako Weronika.

* Dyrektor Szkoły Baletowej przy Duńskim Balecie Królewskim od 1988 roku.
__________________
©Ariodante (Izabela Zofia Żbikowska)
Wykorzystanie w jakiejkolwiek postaci bez podania źródeł zabronione!
Opracowano m.in. na podstawie strony internetowej www.bournonville.com , która w wyczerpujący sposób omawia życie artysty, jego twórczość i światopogląd. Na stronie omówione są szczegółowo najważniejsze balety Bournonville'a - można tu znaleźć libretta i liczne fotografie z przedstawień, także historycznych.
_________________
Forum Balet.pl
 
 
Wyświetl posty z ostatnich:   

Odpowiedz do tematu Dodaj do serwisow: Bookmark and Share
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach
Dodaj temat do Ulubionych
Wersja do druku

Skocz do:  

Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group
Strona wygenerowana w 0,1 sekundy. Zapytań do SQL: 12