www.balet.pl Strona Główna www.balet.pl
forum miłośników tańca

FAQFAQ  SzukajSzukaj  UżytkownicyUżytkownicy  GrupyGrupy
RejestracjaRejestracja  ZalogujZaloguj

Poprzedni temat «» Następny temat
Czy teraz się pisze balety?
Autor Wiadomość
wukaesiak 
Adept Baletu


Posty: 53
Skąd: z Sudetów Zachodnich
Wysłany: Wto Sty 18, 2011 6:03 pm   Czy teraz się pisze balety?

Mam pytanie dotyczące autorstwa muzycznej warstwy baletu. Spektakl taki, jak wiem, może powstać albo na podstawie kompozycji już stworzonej (dla innych niż balet celów), albo może być wynikiem pracy na partyturze napisanej specjalnie tylko dla tego celu.

Czy ten drugi wariant wykorzystuje się jeszcze obecnie? Czy współcześni kompozytorzy piszą balety?
 
     
Sagittaire 
Pierwszy Solista

Wiek: 41
Posty: 2809
Wysłany: Wto Sty 18, 2011 11:08 pm   

Dziękuję za założenie bardzo ciekawego tematu:) .
Odpowiedź brzmi : tak, z zasady zamawia się muzykę i to jest wciąż jeszcze norma, jeżeli chce sie wystawic nalet neokalsyczny i nowy. Ostatnio jednak coraz częściej zdarza się, że -zwłaszcza przy miniaturach - zamawiający starają się jakoś ciąć koszty, a taniej wychodzi wykorzystanie do współczesnego jakiegoś utworu już istniejącego, czy też kilku utworów połączonych tak, że dają całość (tak np Broadwayowski Contakt). Czasem zatem są układane choreografie współczesne pod konkretny utwór znany.
Zamawianie muzyki ma ten minus, że jak się zamówi, to może nie spełniać oczekiwań i ten plus, że z zasady większa jest szansa na stworzenie spójnego dzieła, jeżeli z choreografem współpracuje kompozytor i wymyśla muzykę specjalnie pod konkretny zamysł choreograficzny.
Przykład to łódzka premiera z kwietnia 2011 roku, gdzie muzykę zamówiono u:Krzysztofa Knittel i bodajże jego młodych asystentów, uczniów (Paulina Załubska, Artur Zagajewski, Marcin Stańczyk).
Kiedyś spotkałam się też z tym, że jeden rockowy zespół tworzył muzykę, uczestnicząc w procesie tworzenia pewnego belgijskiego spektaklu współczesnego. Efekt był, moim zdaniem fantastyczny.
 
     
wukaesiak 
Adept Baletu


Posty: 53
Skąd: z Sudetów Zachodnich
Wysłany: Sro Sty 19, 2011 1:24 am   

Spytam więc inaczej. Wikipedia jest, jaka jest, ale można nań znaleźć wiele ciekawych i zwięzłych zestawień. Lista polskich dzieł baletowych wygląda jak następuje.

tytuł kompozytor premiera choreografia
Apollo i dziewczyna Ludomir Różycki 1937 Bronisława Niżyńska
Baśń krakowska Michał Kondracki 1937 Bronisława Niżyńska
Esik w Ostendzie Grażyna Bacewicz 1964 Conrad Drzewiecki
Figle szatana Stanisław Moniuszko i A. Munchheimer 1970 W. Colari
Harnasie Karol Szymanowski 1938 J. Nikolski, M. Statkiewicz
Klementyna Piotr Perkowski 1969 Jerzy Gogół
Mars i Flora Karol Kurpiński 1820 L. Thierry
Mazepa Tadeusz Szeligowski 1958 S. Miszczyk
Na kwaterunku Stanisław Moniuszko 1868 H. Meunier
Pan Twardowski Albert Sonnenfeld 1874 H. Meunier
Pan Twardowski Ludomir Różycki 1921 Piotr Zajlich
Paw i dziewczyna Tadeusz Szeligowski 1949 Zygmunt Patkowski
Swantewit Piotr Perkowski 1948 Jerzy Kapliński
Wesele w Ojcowie Karol Kurpiński, Józef Damse 1823 J. Mierzyńska, M. Pion
Z chłopa król Grażyna Bacewicz 1954 S. Miszczyk
Złota kaczka Jan Adam Maklakiewicz 1951 Jerzy Kapliński

Ile od tej pory napisano w Polsce baletów (w sensie o którym tu mówię)?
 
     
Joanna Bednarczyk
Corps de Ballet


Związek z tańcem:
historyk, krytyk
Posty: 549
Wysłany: Sro Sty 19, 2011 12:59 pm   

zliczać nie będę bo to dość pracochłonne.

wśród kompozytorów którzy w ostatnich 20 - 30 latach napisali muzykę do spektakli baletowych są m.in. Krzesimir Dębski np. Rudolf Valentino, Album z tego świata, Party, Zdarzyło się w Jeruzalem.
Krzysztof Knittel: Głos kobiecy,
Maciej Małecki "Skrzypek Opętany"
Marek Biliński "Dziecko słońca"

Z polskich choreografów Ewa Wycichowska często tworzy do muzyki specjalnie stworzonej do jej spektakli.

ale generalnie jednak cześciej się tworzy w Polsce i na swiecie do muzyki "gotowej" która nie została specjalnie napisana dla baletu/tańca (ta tendencja pojawia sie z poczatkiem XX wieku) pózniej pojawiły się kolaże muzyczne, łączenie starego czy gotowego materiału z nowym, następnie przetworzenia elektroniczne i rózne transkrypcje.
_________________
Nic nie powinno ukazywać ciała, tylko ono samo
O.Wilde
Ostatnio zmieniony przez Joanna Bednarczyk Sro Sty 19, 2011 11:45 pm, w całości zmieniany 3 razy  
 
     
wukaesiak 
Adept Baletu


Posty: 53
Skąd: z Sudetów Zachodnich
Wysłany: Sro Sty 19, 2011 3:19 pm   

Właśnie o to mi chodziło. Slicznie dziękuję. :)
 
     
Joanna Bednarczyk
Corps de Ballet


Związek z tańcem:
historyk, krytyk
Posty: 549
Wysłany: Czw Sty 20, 2011 12:14 am   

mała errata do twórczości Dębskiego, z rozpędu wpisałam spektakl "La dolce vita" bo kojarzyłam jego nazwisko z tym tytułem, ale w tym przypadku chodzi oczywiście o aranżacje muzyki filmowej Nino Roty.
_________________
Nic nie powinno ukazywać ciała, tylko ono samo
O.Wilde
 
     
Kasia G 
ADMINISTRATOR


Związek z tańcem:
krytyk
Wiek: 47
Posty: 4412
Skąd: Warszawa
Wysłany: Czw Sty 20, 2011 10:53 am   

generalnie muzyke pisze się albo kompiluje do małych miniatur (współpraca Aldony Nawrockiej ze studentami Pedagogiki Baletu) albo do bardzo duzych i bogatych finansowo projektów - bo oczywiście zamówienie partytury to dodatkowy olbrzymi koszt. Stąd w Poslce obecnie to nieczeste, na świecie tez chętnie choreografowie korzystają z muzyki gotowej choć np. współczesnej bo ta jeszcze nie była interpretowana przez taniec. Z nie do końca polskich ale duzych baletów z nowa od poczatku do końca napisaną muzyką kojarzą mi się Niebezpieczne związki Krzysztofa Pastoa
_________________
Niech pamięta elita, że każda śmietanka na deser jest bita.
Lec
 
 
     
wukaesiak 
Adept Baletu


Posty: 53
Skąd: z Sudetów Zachodnich
Wysłany: Czw Sty 20, 2011 4:11 pm   

Kasia G napisał/a:
w Poslce obecnie to nieczeste, na świecie tez chętnie choreografowie korzystają z muzyki gotowej


No właśnie, a na świecie? Powiedzcie, jakie dzieła wyznaczają balet XXI wieku? Co jest Opus magnum naszych czasów?
 
     
Kasia G 
ADMINISTRATOR


Związek z tańcem:
krytyk
Wiek: 47
Posty: 4412
Skąd: Warszawa
Wysłany: Pią Sty 21, 2011 10:37 am   

XX wiek wyznaczają raczej balety krótkie, powiedziałabym raczej "choreografie" niż "balety". Trudno chyba wybrac 1 balet który bo wyrażał cały XX wiek bo przeciez w tym czasie odbyła się cała rewolucja w balecie od Świeta wiosny Nizyńskiego po choregrafie Piny czy DV8.....

Moim fawoytem jest Kylian ale chyba własnie dlatego ze jego choreografie cechuje klasyczna elegancja :) i wyrafinowanie
_________________
Niech pamięta elita, że każda śmietanka na deser jest bita.
Lec
 
 
     
wukaesiak 
Adept Baletu


Posty: 53
Skąd: z Sudetów Zachodnich
Wysłany: Pią Sty 21, 2011 10:03 pm   

Kasia G napisał/a:
raczej "choreografie" niż "balety"


Czyli nie kompozycje, balet par exellence? Mi chodzi o dzieła muzyczne, ktróych przeznaczeniem jest stworzenie choreografii.
 
     
Kasia G 
ADMINISTRATOR


Związek z tańcem:
krytyk
Wiek: 47
Posty: 4412
Skąd: Warszawa
Wysłany: Sob Sty 22, 2011 9:49 am   

rozumiem, ja chciałam tylko zaznaczyć ze nieczesto teraz tworzy sie pełnospektaklowe balety czyli wielkie spektakle z mniej lub bardziej zaznaczoną tre scią, czesciej krótkie, najwyżej półgodzinne choeografie mniej lub bardziej abstrakcyjne. W obu przypadkach muzyka moze byc skomponowana secjalnie dla tańca lub zaadaptowane dzieło juz gotowe
_________________
Niech pamięta elita, że każda śmietanka na deser jest bita.
Lec
 
 
     
Wyświetl posty z ostatnich:   

Odpowiedz do tematu Dodaj do serwisow: Bookmark and Share
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach
Dodaj temat do Ulubionych
Wersja do druku

Skocz do:  

Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group
Strona wygenerowana w 0,06 sekundy. Zapytań do SQL: 12