www.balet.pl Strona Główna www.balet.pl
forum miłośników tańca

FAQFAQ  SzukajSzukaj  UżytkownicyUżytkownicy  GrupyGrupy
RejestracjaRejestracja  ZalogujZaloguj

Poprzedni temat «» Następny temat
taniec brzucha
Autor Wiadomość
Ni
Nowicjusz

Związek z tańcem:
miłośnik
Posty: 24
Wysłany: Nie Maj 23, 2010 3:36 pm   

Szkół uczących tańca brzucha jest coraz więcej w Polsce, tak samo jak i instruktorek.

Taniec klasyczny jest o tyle pomocny, że pozwala zachować właściwą, wyprostowaną sylwetkę, zachowac ładnie obciągnięte stopy w arabeskach i wykonywać ładnie obroty. Poza tym nawyk trzymania ładnych, wyprostowanych rąk też sprawia, że ogólny odbiór estetyczny pokazu jest wielce pozytywny.
Ale jak przy przejściu do kazdego zupełnie innego stylu, tancerka klasyczna napotkałaby poważne wyzwania. Musiałaby się przyzwyczaić do tańca z rozluźnionym brzuchem. Bo na spiętym i podciągniętym wielu elementów wykonywanych mięśniami brzucha po prostu zrobić się nie da... Czasem też trzeba tańczyć na całych stopach i z ugiętymi kolanami - ale i tak w klasycznym tańcu arabskim co najmniej połowa pokazu odbywa się na palcach ;)
 
     
Ola.K 
Adept Baletu

Związek z tańcem:
uczeń, miłośnik
Posty: 97
Skąd: z innej bajki...
Wysłany: Pon Maj 24, 2010 2:58 pm   

Ok!
Dziękuję Ci Ni
_________________
Balanchine nigdy nie zrobił czegoś, czego by nie zrobił wcześniej , a mimo to wszystko, co zrobił, było nowe...
 
     
carmenta 
Adept Baletu


Związek z tańcem:
tribal/flamenco/bale
Wiek: 42
Posty: 56
Skąd: Warszawa
Wysłany: Wto Sty 04, 2011 6:42 pm   

Ja belly tańczę już od dwóch lat i to był tak naprawdę pierwszy taniec, od którego moja przygoda się zaczęła. I...nadal jest moim pierwszym tańcem (potem jest flamenco i balet właśnie). Teraz glównie koncentruję się na tribal i gothic belly dane, a od klasyki odchodzę. Nie dla mnie te radosne i świecące kostiumy ;)
Przy okazji pozwolę sobie lekko sprostować Ni w jej jednym zdaniu:
"Czasem też trzeba tańczyć na całych stopach i z ugiętymi kolanami" - otóż w belly podstawą postawy są właśnie ugięte kolana (jak we flamenco) i ich amortyzacja, więc tańczy się GŁÓWNIE na ugiętych kolanach (prostując np. przy arabeskach), a nie...czasem (ale być może to był skrót myślowy). No i oczywiście z podciągniętą miednicą ;)

Jeśli chodzi o muzykę do tribalu, to można używać co tylko komu w duszy gra :) Ja ostatnio mam fazę na Apocaliptycę :D

Tak, jak Ni napisała, belly czerpie sporo z baletu, dlatego, ja sama trafiłam na klasykę - podrasować tribal chciałam :D Jak już w przedstawialni napisałam - marzy mi się fuzja tribal z baletem - ale jeszcze wiele wody upłynie, bo żeby fuzjować, trzeba mieć naprawdę dobre pojęcia o każdym z tańców :D Wtedy taka fuzja to jest fuzją świadomą, a nie - miotaniem się po scenie ;)

Generalnie "subkultura" tańca brzucha (czy to klasyka, folklor, czy tribal badź ATS) jest coraz większa w Polsce. Co więcej nasze polskie tancerki odnoszą coraz większe sukcesy na świecie. Do Polski przyjeżdzają gwiazdy z całego świata prowadzić warsztaty i występować dla polskiej publiczności (Rachel Brice i Zoe Jakes jeszcze nie było, ale Mardi Love i owszem :D . Dla mnie wydarzeniem były warsztaty z Morganą!). Powstaje coraz więcej szkół, ale tu bym uważała, żeby nie trafić na jakąś przypadkową, bo żeby uczyć tańca brzucha w Polsce nie jest niestety obowiązkowe posiadanie stosownych dokumentów i zdanie egzaminów...przez to można trafić na szkołę, bądź instruktora "krzaka"...Lepiej najpierw sie wgryźć w temat i poszukać informacji, niż iść w ciemno na pierwsze lepsze zajęcia :wink:

Generalnie polecam - jaką z pewnością ciekawą odskocznię taneczną - można się sporo nauczyć i wzbogacić swoje taneczne życie :)

Edit:
I jeszcze wracając do początku wątku - tłuszczyk na brzuchu nie jest niezbędny (to już chyba Ejrenne powiedziała :))

Przykład, moja osobista gwiazda number 1, Morgana :) Ciało pieknie wyrzeźbione, zero grama tłuszczu, a shimmy jej wychodzi i to jak :D
(rany, jak ja bym chciała tak tańczyć!)

http://www.youtube.com/watch?v=AoarXuaYjGI
 
     
Nataszaa 
Corps de Ballet


Związek z tańcem:
tancerka
Wiek: 28
Posty: 527
Skąd: Kraków
Wysłany: Sro Sty 05, 2011 10:12 pm   

Dokopałam się do pierwszego nr. "Place for Dance", a skoro mam trochę czasu i śladowe możliwości zeskanowania, wklejam przepisany artykuł. :-)

Motyle w brzuchu

Pochodzi ze starożytnego Egiptu, choć wydaje się, że jego kolebką są kraje arabskie. Nie jest - jak zwykło się uważać - tańcem który ma służyć rozrywce mężczyzn. Taniec brzucha, czyli raqs sharki pierwotnie tańczony był przez kobiety dla kobiet.

Taniec brzucha narodził się w Afryce, a konkretnie to Egipcjanie byli jego twórcami. Mimo, ze kojarzony jest jako taniec erotyczny, początkowo zupełnie nie pełnił takiej funkcji. Wywodził się z kultu płodności i tańczony był wyłącznie w gronie kobiet. Tańcem tym kobiety dziękowały za płodność lub prosiły o jej zachowanie. Nie chodziło o przypodobanie się mężczyznom. Okazuje się, ze bardzo często wykonywany był podczas porodów. Kobiety zbierały się wokół rodzącej i tworzyły zamknięty krąg, dostępny tylko innym kobietom. W trakcie porodu i wspólnego tańca, kobiety wpadały w trans, medytowały i pomagały w ten sposób wydać na świat dziecko. Krążące ruchy bioder miały pomagać w eliminowaniu bólu, a przede wszystkim ułatwiały poród. Podobnie w tureckich haremach, gdzie oprócz sporadycznych wizyt sułtana, przebywały wyłącznie kobiety, taniec ten miał być tylko dla nich. Błędem jest wiec traktowanie tańca brzucha jako tańca stricte erotycznego - wyjaśnia Samira, czyli Anna Mendak-Czekaj. Skąd więc wzięło się myślenie o tańcu orientalnym jako o tym, którego zadaniem było przyciągnięcie uwagi mężczyzn? Z pewnością ma to wiele wspólnego z dziełami dziewiętnastowiecznych orientalistów. Malarze tego nurtu przedstawiali sceny z życia Wschodu, często w odważny sposób. Do większości obrazów orientalistów pozowały jednak modelki w paryskich pracowniach. Obcy, a więc także malarze nie mieli wstępu do haremów, poza tym islam zabrania malowania postaci. Niestety, od tamtego czasu rolę tańca orientalnego zaczęto sprowadzać do tańca dla przyjemności mężczyzny.

TANIEC BRZUCHA TO NAZWA WYMYŚLONA PRZEZ LUDZI ZACHODU.

W tańcu rzuca się w oczy przede wszystkim rytmiczne kołysanie biodrami i brzucha - stad to uproszczenie.

STROJE TANCEREK TEŻ MAJĄ SWOJĄ HISTORIĘ I ZASADY.

Najczęściej tańczy się boso, z odsłoniętym pępkiem. W regionach bardzo konserwatywnych brzuch zasłonięty jest całkowicie albo częściowo, przezroczystą siateczką. - Ten element stroju zaspakajał obowiązujące wymogi przyzwoitości, choć tak naprawdę brzuch wciąż był widoczny - mówi Samira. Stroje to także bogata biżuteria, zdobione staniki i pasy na biodrach, podkreślające właśnie te części ciała. Pasy dość często obszywane są dźwięczącymi monetami, z czym wiąże się pewna legenda. - Eksponowanie pieniędzy na stroju świadczyło o statusie tancerki. Miało także inną funkcję. W dawnych czasach kobiety przymocowywały do strojów majątek, na wypadek gdyby w razie niebezpieczeństwa musiały szybko ratować się ucieczką. W krajach arabskich istnieje też zwyczaj obdarowywania tancerek sutymi napiwkami, łącznie z obrzucaniem ich pieniędzmi i kosztownościami. W naszej kulturze nie kojarzy się to zbyt dobrze, raczej z klubami typu go-go. W krajach arabskich to normalne, że tancerce brzucha wręcza się napiwek: do rąk, za pas lub rękawiczkę - wyjaśnia Samira. Okazuję się też, że każdy styl tańca ma swój charakterystyczny kostium. Dwuczęściowe staniki i pasy to taniec klasyczny, długie suknie (galabije) są typowe dla tańców folklorystycznych, takich jak saidi czy beledi. Podobnie jak w innych tańcach folklorystycznych używa się rekwizytów i kostiumów, nawiązujących do stylu życia ludności np. assayi - laski pasterskiej, czy shamadanu, czyli świecznika noszonego na głowie. - Kiedyś taniec ze świecznikiem, czyli raqs al shamadan tańczony był na weselach - twierdzi Samira. Co oprócz techniki jest ważne? Każda kobieta ma być w nim sobą i ma czuć się piękna. Taniec brzucha to zabawa, w krajach arabskich przekazywana z pokolenia na pokolenie: dziewczętom przez matki, siostry, ciotki. Tak w piękny, symboliczny sposób uczą się on nich kobiecości, akceptacji swojej seksualności - mówi tancerka.

POJĘCIE "TANIEC ORIENTALNY" MIEŚCI WIELE STYLÓW.

Jeśli kobieta chce być tancerką brzucha, powinna zająć się przede wszystkim "klasycznym tańcem orientalnym w stylu egipskim" lub wspomnianym wcześniej "raqs sharki" - potocznie nazywanym tańcem brzucha. To absolutna klasyka tańca orientalnego w wersji scenicznej. Raqs Sharki ma swoje korzenie w folklorze i ludowym stylu beledi. Jednak w przeciwieństwie do improwizowanego beledi, taniec orientalny klasyczny w swojej formie scenicznej oparty jest na rozbudowanej choreografii i w dużej mierze na baletowych figurach, obrotach i arabeskach - wyjaśnia Samira.
Taniec orientalny powstał w latach 20. ubiegłego stulecia i zawdzięcza swoją dzisiejszą formę ówczesnym gwiazdom egipskiej kinematografii. Charakteryzuje się ozdobnymi wykończeniami i baletowymi figurami w tradycyjnym, orientalnym stylu. Każda choreografia klasyczna oprócz tego, że zawiera elementu baletu, a nawet tańca współczesnego ma także elementy folkloru egipskiego, świadczące o tym,że tancerka pamięta o swoim kraju. Podkreśla swoje pochodzenie - Elegancja i prostota, szlachetność i płynność ruchów - to określenia najlepiej oddające egipski styl klasyczny - dodaje Samira.
Typowy taniec ulicy to arabski pop, czyli współczesne dyskotekowe, rytmiczne brzmienie i choreografie, z elementami popu, tańca współczesnego czy hip-hopu.

RODZAJ TAŃCA MOŻE NAWIĄZYWAĆ DO WAŻNEGO MOMENTU W ŻYCIU KOBIETY.

Taniec włosów khaleegy podobno nawiązuje do tradycji nocy poślubnej, kiedy mąż po raz pierwszy widzi swoją wybrankę odsłoniętą (tzn. z odkrytą twarzą i włosami), a ta poprzez taniec włosami może eksponować swoją płodność i zdrowie - opowiada Samira. Jeśli chodzi o sam taniec brzucha to faktycznie początki mają związek z tańcami świątynnymi i kulturowymi, narodzinami dziecka i "boginiami". - Jednak bezpośrednie nawiązanie do dzisiejszego tańca brzucha jest przesadzone. Dziś taniec brzucha ewoluował do takiego stopnia wirtuozerii, że jest wyrafinowaną sztuką sceniczną opartą o silne podstawy kultury orientu, ale z dużą dawką tańca klasycznego i współczesnego i służy w tej formie jako taniec sceniczny - wyjaśnia Samira. Warto dodać, że podczas konkursów na całym świecie ocenia się jedynie taniec orientalny klasyczny, jako że tylko w tym stylu tancerki i ich umiejętności, a co za tym idzie również elementy folkloru mogą być porównywane.

~Marta Kawczyńska


Jak wam się podoba artykuł? :)
_________________
"Zapytasz: po co to wszystko? Odpowiedź jest prosta: ponieważ postanowiłaś zostać tancerką."
 
 
     
Wyświetl posty z ostatnich:   

Odpowiedz do tematu Dodaj do serwisow: Bookmark and Share
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach
Dodaj temat do Ulubionych
Wersja do druku

Skocz do:  

Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group
Strona wygenerowana w 0,11 sekundy. Zapytań do SQL: 13