www.balet.pl
forum miłośników tańca

Szkoła baletowa - Cechy idealnego nauczyciela tanca

Katia - Sro Kwi 27, 2005 10:00 pm
Temat postu: Cechy idealnego nauczyciela tanca
hej, mam pytanko: na co zwracacie uwage przy wyborze nauczyciela tańca? Co was denerwuje u waszych pedagogow, a za co ich podziwiacie? W jakich relacjach jestescie ze swoimi nauczycielami?
Z gory dzieki za odpowiedzi! :)

uleczka - Sro Kwi 27, 2005 10:30 pm

elo!! ja podziwiam za wytrwałość i cierpliwość!!Naprawde nie wiem czy dałabym rade u czyc kogos!!a apropo wyboru, to nie zawsze ma sie wybór...
Katia - Czw Maj 05, 2005 9:42 pm

Dziekuje za zmiane tematu mojego postu :roll: Pewnie nie bylam jedyna osoba, ktora niedokladnie sprecyzowala topic, jednak poniewaz to na mnie skupila sie karcaca uwaga Ariodance- przepraszam za zamieszanie..
Pozwol jednak Adminie, jesli juz zmieniles mi temat postu, wyjasnic, o co mi dokladnie chodzilo- byc moze nie jest dla mnie tak wazne, co lubicie, a czego nie lubicie u swoich pedagogow, ale raczej to, jakie cechy powinien posiadac wg Was idealny nauczyciel. Czesto swietny nauczyciel potrafi wykrzesac z mniej zdolnego ucznia maksimum jego mozliwosci, a kiepski- zmarnowac czyjs talent. Chcialam sie wiec Was zapytac drodzy forumowicze, czy wiecie, na czym to polega? Ktore cechy charakteru u pedagoga sa najbardziej pozadane, na co nalezy zwrocic uwage przy wyborze tego wlasciwego i "rozwijajacego" nauczyciela?
Jeszcze raz przepraszam za zakłócenia, pozdrawiam i PROSZE o odpowiedz, jesli ktos potrafi mi jej udzielic- Katia

Magdalenka - Pią Maj 06, 2005 12:39 pm
Temat postu: Re: Cechy idealnego nauczyciela tanca
Katia napisał/a:
hej, mam pytanko: na co zwracacie uwage przy wyborze nauczyciela tańca? Co was denerwuje u waszych pedagogow, a za co ich podziwiacie? W jakich relacjach jestescie ze swoimi nauczycielami?
Z gory dzieki za odpowiedzi! :)

Idealny nauczyciel tańca klasycznego powienien być na lekcj wymagający
i napewno cierpliwy potrafiący tumaczyć i rozumieć że nie wszystko przychodzi wszystkim tak samo inni potrzebują więcej czasu na zrozumienie i poprawne wykonanie a innym przycodzi to bardzo łatwo.
Po lekcji powienien być miły i nie wiązać lekcj z czasem wolnym.Taki jest mój ideał nauczyciela tańca klasycznego

sari - Sob Maj 07, 2005 4:15 pm

Po części zgadzam się z poprzedniczką, Magdalenką. Najważniejszą cechą, jaką powinien posiadać dobry nauczyciel tańca klasycznego, to zdolność wymagania od uczniów maksimum możliwości i jednocześnie umiejętność zmotywowania ich, zachęcenia ich do pracy, do wysiłku. Odpada taki, który swoim podejściem zniechęca do tańca, baletu, tak więc poświęceń. Trudno jednak określić, co dokładnie czyni z człowieka kogoś, kto potrafi wszczepić innym chęć do nauki. Trzeba mieć to coś, co się nazywa geniusz pedagogiczny, być dodatkowo autorytetem dla młodych, by ci chcieli go naśladować, brać z niego przykład. Najważniejsze jest więc, by nauczyciel potrafił dać impuls do dalszego rozwoju, kształcenia, by potrafił wycisnąć z ucznia to co najlepsze :) Osobiście dla mnie nie musi być przyjacielem młodzieży, poza pracą być sympatycznym, miłym, może trzymać nawet swoją klasę na dystans, byle tylko nie wywoływał nienawiści i antypatii, a respekt- taki respekt przed osobą doświadczoną w swojej dziedzinie, respekt z jakim spotykamy się w przypadku ludzi przez nas podziwianych. :)
Filip - Sob Maj 07, 2005 8:22 pm

sari ma dużo racji. myślę, ze idealny nauczyciel musi być stanowczy i nieuległy, musi mieć pewne niezmienne zasady np. zawsze punktualnie rozpoczynać zajęcia. Powinien traktować wszystkich równo i mobilizować ich do maksymalnego wysiłku. jeli trzeba to umieć wywalić z sali zwłaszcza gdy uczeń go lekceważy...nauczyciel powiien być tak prawie jak ojciec kochający lecz wymagający.
Cheryl - Sob Sie 05, 2006 7:15 pm

XXXXXXXX
Bajaderka - Sob Sie 05, 2006 7:40 pm

Ja myślę, ze to jest bardzo ważne, by mieć zaufanie do nauczyciela i żeby nauczyciel był naszym przyjacielem. Ale pisząc to, mam pewne wątpliwości, ponieważ nauczyciel moim zdaniem powinien zachować dystans w swoich kontaktach między uczniem. Jak wiadomo, powinien się interesować powiedzmy zdrowiem ucznia, bo przecież trudno nam jest tańczyć, gdy jesteśmy chorzy i nauczyciel powinien to zrozumieć.
Uważam, że nie powinien swoim zainteresowaniem w stosunku do ucznia przekraczać spraw zawodowych, interesowac się jego prywatnymi sprawami.
Wtedy ta przyjaźń między nauczycielem a uczniem nie jest dobra. Zaczynają się w tym momencie kłopoty, które odbijają się na sprawach zawodowych (tzn. tańcu, lekcjach itp.).
Nie chcę się za bardzo rozpisywac, ale nie wiem też czy mnie zrozumieliście; czy napisałam dośc czytelnie.

drCoppelius - Sob Sie 05, 2006 7:49 pm

Zgadzam się całkowicie z bajaderką! Nauczyciel powinien być mieszaniną najlepszego przyjaciela, matki, ale też generała wojskowego czy tresera. Zaufanie jest bardzo ważne, gdyż jak wiem sama po sobie uczniom bardzo trudno jest przyznać się do jakiejś kontuzji, słabości czy też bólów miesiączkowych....
Bajaderka - Sob Sie 05, 2006 8:24 pm

O tak. A pozatym gdy nauczyciel zaczyna mieszać się w prywatne sprawy ucznia, uczeń momentalnie zmienia swoją postawę wobec niego, po pewnym czasie poprostu nie jest zdolny do pracy z tymże pedagogiem.
Nauczyciel tańca powinien być tak samo dobrym NAUCZYCIELEM jak i PEDAGOGIEM.


btw. to dla Cheryl: nie ma idealnych nauczycieli.

Cheryl - Sob Sie 05, 2006 9:05 pm

Ale są "prawie" idealni ;P
Bajaderka - Sob Sie 05, 2006 9:45 pm

Może i są, ale to się napewno rzadko zdarza. Poprostu każdy ma swoje wady, tak samo jak nie ma idealnych nauczycieli tak samo nie ma idealnych ludzi.
Agasiek - Sob Sie 05, 2006 10:13 pm

Tak, nie ma ideału. Ale zawsze trzeba dążyć do doskonałości.. :D :D
raisa - Nie Sie 06, 2006 11:05 am

Ja też uważam że nie ma całkowicie idealnego nauczyciela. Każdy pedagog ma swoje wady i zalety, tez może mnieć gorszy dzień, może czasem krzyknąć ale jest to mobilizujące. Co do krzyku to raczej rzadko bo to też później może się stoczyć na inne odruchy pedagogiczen i nie tylko... :? :roll: :evil:
Manuela - Wto Kwi 06, 2010 7:14 pm

Cechy? Cierpliwość, dokładność, wysokie ambicje i energiczność, dobra umiejętność analizy, aby układy były progresywne. Ale najważniejsze są wiedza i doświadczenie.
sisha945 - Wto Kwi 06, 2010 8:08 pm

a ja sie nie zgodze z tym, ze nie ma idealnych nauczycieli..
mój dawny trener był idealny.. bo przede wszystkim kochał to co robiił i zarazał nas miłością do tańca. wymagał od nas, tyle , ile byłysmy w stanie z siebie dac, a przedewszystkim wymagał od siebie..
i moim zdaniem są pedagodzy których mozna by nazwac idealnymi... :)

pannaanna - Wto Kwi 06, 2010 9:04 pm

Myślę ,że idealny nauczyciel powinien też nauczyć swoich podopiecznych ,że nie wolno się poddawać i rezygnować nawet gdy jest baaardzo ciężko, powinien mobilizować do dalszej pracy, bo tylko przez zaangażowanie i pracę możemy osiągnąć swój cel. Dobrze,jeżeli lubi to co robi i zaraża nas swoją energią i zamiłowaniem do tańca....widok znudzonego nauczyciela, którego twarz mówi ''weźcie mnie stąd''-raczej nie pomaga (przynajmniej mi) ;) Ot to tyle,z życia wzięte, z sentymentem do mojego ulubionego prawie idealnego nauczyciela ;)
calawtrawie - Wto Kwi 06, 2010 9:26 pm

Według mnie idealny nauczyciel powinien na samym początku pracy stać się autorytetem dla uczniów, potem jak już zostało napisane wcześniej zarażać miłością do tańca :)
Musi być cierpliwy, asertywny i czasem musi też krzyknąć ;) Duża wyobraźnia też się takiemu przyda. I jeszcze co mi przychodzi na myśl - wymagający.

sisha945 - Wto Kwi 06, 2010 9:35 pm

calawtrawie napisał/a:
czasem musi też krzyknąć

to prawda :) ale teraz miło wspominam jak nasz trener raz jeden jedyny na nas krzyknął. nauczyciel powinien miec szacunek wsród uczniów :D

pannaanna - Wto Kwi 06, 2010 9:46 pm

tak, powinien umieć zachować dyscyplinę na zajęciach ( nie przekraczając przy tym etycznych granic :)) Do dziś pamiętam słowa ''Jak wchodzicie na salę, to tak jakbyście wchodzili do świątyni...W kościele ludzie się modlą, tutaj tańczą. I tam i tu panują zasady.''
Czajori - Sro Kwi 07, 2010 8:52 am

Święte słowa :wink:
Chiaranzana - Sob Maj 08, 2010 12:33 pm

''Jak wchodzicie na salę, to tak jakbyście wchodzili do świątyni...W kościele ludzie się modlą, tutaj tańczą. I tam i tu panują zasady.''

Podoba mi się owo nastawienie.
Co do bycia autorytetem trzeba na to zapracowac a to dzis jest trudne bo autorytetow brak.
Dobry nauczyciel to taki ktory kocha swoja prace( nie tancerza ale pedagogiczna) , potrafi przekazywac wiadomosci w sposob interesujacy dla sluchaczy, rozwija ich wrazliwosc, estetyke i wiedze z zakresu kultury.

Nie sztuka byc nauczycielem aby uczyc, sztuka jest nauczyc tak, ze po 20 latach byly uczen pamieta to czego sie nauczyl.

Sagittaire - Sob Maj 08, 2010 12:39 pm

oj trudno , trudno. a tak na marginesie to ja tam swoich nauczycieli (nie tanca tylko ogolnie) za bardzo nie szanowalam. W sumie 2 było tylko w liceum (j. ang i geografia) i 1 pani w nauczaniu poczatkowym klas 1-3. Z tym, ze ten nauczyciel geografii mnie nie uczyl. Tzn uczyl ale nie w liceum, wiec z moich szkolnych nauczycieli moge powiedziec szanuje tylko o 2.
Ogolnie w SB chyba bardziej sie szanuje nauczycieli niz w normalnych szkolach. Jak kiedys widzialam jak lodzki jeden tancerz, ktory zrobil w sumie-jak na polskie warunki- kariere, zwracal sie do swojej nauczycielki ze SB, po kilkunastu latach od skonczenia szkoly, to powiem szczerze, ze bylam pod wrazeniem.

alexa07 - Sob Maj 08, 2010 1:09 pm

No trzeba także wziąc pod uwage to, ze SB w odroznieniu od normalnej nie jest obowiazkowa i ida tam ludzie z pasja... dlatego tez nauczyciele sa o wieeele wiekrzym autorytetem niz w normalnej szkole... a pozatym to w SB wykladaja ludzie co naprawde maja pojecie na temat swojego przedmiotu co nie zawsze zdarza sie w normalnych szkolach...O o
Sagittaire - Sob Maj 08, 2010 1:33 pm

alexa07 napisał/a:
a pozatym to w SB wykladaja ludzie co naprawde maja pojecie na temat swojego przedmiotu co nie zawsze zdarza sie w normalnych szkolach


nie chodzilam do SB, OSB ale moim laickim rozumkiem tak sobie tez myslałam. Kto laduje jako nauczyciel w szkole podstawiowej albo w liceum? czy najlepsi studenci? nie ,
ze SB jest chyba inczej. np u nas w Łodzi w SB i "wydawaniu" mlodych absolwentow aktywnie uczestniczy np I solistka baletu w Łodzi.

Gość - Sob Maj 08, 2010 7:43 pm

z jednej strony - zdarza się, że wybitny tancerz po zakończeniu kariery (czasem w trakcie, ale zwykle po) zaczyna uczyć w szkole. jeżeli jest przy tym dobrym pedagogiem to najlepsza opcja. z drugiej strony - nie każdy świetny tancerz ma predyspozycje do nauczania (co z tego, że sam jest świetny, jak nie umie nauczyć innych). i te sytuacje faktycznie są wyjatkowe na tle nauczycieli "zwykłych" przedmiotów - bo raczej nie zdarza się, żeby np. wybitny pisarz/poeta zajmował się uczeniem polskiego dzieci w szkole :wink:
z trzeciej strony - bywa też tak, że za uczenie biorą się ludzie, którym nie wyszło jako "czynnym" tancerzom, a wśród nich także tacy, którzy nawet nie mieli by szans na inny zawód.

Chiaranzana - Sob Maj 08, 2010 8:39 pm

bywa też tak, że za uczenie biorą się ludzie, którym nie wyszło jako "czynnym" tancerzom, a wśród nich także tacy, którzy nawet nie mieli by szans na inny zawód.

Dlatego sa tu potrzebne studia pedagogiczne, ale nie wiem czy np na Pedagogice baletu gdzie nazwa sama wskazuje na temat zajec sa zajecia np z oceniania, albo o typach pracy z roznymi metodami uczacymi. Uczenie sie sposobu przekazywania wiedzy - to wszystko mozna zdobyc.

Szkoly artystyczne sa dosc specyficzne, ida tam dzieci, mlodziez ktora ma pasje wiec np zmuszac do zajec raczej nie trzeba. W szkolach podstawowych i wyzej jest inaczej. Nauczyciel musi np. radzic tez sobie z problemami uczniow bo zdarzaja sie rozne rodziny.
Jak dla mnie najwazniejsze co musi miec nauczyciel tancerz i inny to cierpliwosc. Zwlaszcza jak musi poraz setny pokazac jakis krok czy jakies zadanie. A z tym w dzisiejszych dosc szybkich czasach nie latwo jest utrzymac.

Bambyno - Nie Maj 09, 2010 1:00 pm

Moją nauczycielkę podziwiam za to, że ma cierpliwość. Na każdej lekcji dziewczyny gadają, wygłupiają się a ona z anielską cierpliwością znosi to. W pewnym sensie denerwuje mnie brak dyscypliny, która jest znikoma. Fajnie by było, jakby potrafiła zmotywować do większego działania dyscypliną, a nie tylko pochwałami.
alexa07 - Nie Maj 09, 2010 5:00 pm

No dokładnie czasem potrzebna jest krytyka aby kogoś zmotywować do pracy [co widze sama po sobie :D ] dlatego taki nauczyciel z jednej strony cierpliwy ale z drugiej trzymajacy zespol/grupe czy klase w porzadku... ja niestety nie ucze sie w SB, tancze w grupie baletowej i wlasnie u nas moj nauczyciel potrafi utrzymac dyscypline na sali... i wlasnie w grupie jest to fajne ze na przerwach gadamy wszyscy mozemy sie wyglupiac ale jak wchodzimy na sale to kazdy wie do czego ona sluzy :D
KCtaniecJuja - Sob Maj 15, 2010 1:33 pm

Prawdziwy Nauczyciel powinien być cierpliwy umiał dobrze tumaczyć roziciągać ,nie powinien nie krzyczeć za dużo ale być jednocześnie wymagający :D to jest moje zdańe
Hildegarda - Sob Maj 15, 2010 9:36 pm

Ja dodałabym jeszcze, że powinien być pewny siebie. Tacy ludzie cieszą się szacunkiem i poważaniem wśród innych, co jest niezwykle ważne, gdy uczy się młodych ludzi.
Buba - Pon Maj 17, 2010 10:23 am

Według mnie idealny nauczyciel powinien być, tak jak już napisaliście, koncekwenty, stanowczy, ale poza tym powinien lubić swoją pracę i być pogodnym człowiekiem.
Od wrześnie 2009 mam wspaniałą Panią Profesor od klasyki. Jest właśnie stanowcza, wymagające, ale potrafi nas zachęcić i zmotywować do pracy (chociaż w mojej klasie raczej nie ma z tym problemów). Czasami sobie z nami żartuje i na lekcjach jest miłą atmosfera, aczkolwiek nie ma chwili na nude. Potrafi świetnie zorganizować nam czas.
Poza tym sprawdza się tutaj powiedzenie "jak Kuba Bogu tak Bóg Kubie". Jeśli uczniowie należycie traktują nauczyciela to on zazwyczaj się odwdzięczy. Nie można wymagać od pedagoga niewiadomo czego, kiedy klasa rozrabie, nie chce się uczyć, lekceważy nauczyciela (chociaż z drugiej strony nauczyciel nie powinien do tego dopuścić).
Każdemu życzę tak wspaniałej nauczycielki na jaką ja trafiłam.
Pozdrawiam serdecznie :)

Sagittaire - Pon Maj 17, 2010 10:57 am

no to sie wszyscy cieszymy, ze sie Wam tak dobrze trafilo :)
Buba - Pon Maj 17, 2010 4:42 pm

Niestety dobry nauczyciel klasyki to już "gatunek wymierający". A szkoda. Bo kto inny jak nie dobry pedagog ma zachęcić dzieci do tańca klasycznego? Sami rodzice nie wystarczą! Pozdrwiam i życzę wszystkim, aby w życiu trafiali na samych dobrych pedagogów, z pasją :)
estelle - Pią Lut 04, 2011 4:48 pm

wymagający, uśmiechnięty :P
blancari - Pią Lut 04, 2011 5:17 pm

Idealny nauczyciel to dla mnie taki, od którego najwięcej można się nauczyć, nie tylko technicznie, ale ogólnie ukształtować całą swoją postawę tancerza. To taki, dzięki któremu kształtujemy zarówno swoje ciało jak i charakter.

Najważniejsze cechy to moim zdaniem:
1) Gruntowna wiedza na temat tego czego uczy, wciąż pogłębiana
2) Wiedza JAK czegoś nauczyć (tutaj często widać niedostatek u bardzo utalentowanych tancerzy. Po porostu ktoś z dużym talentem tanecznym często pewne rzeczy łapie automatycznie i dopiero jako instruktor musi zrozumieć, że ktoś może mieć z czymś problem)
3) Chęć i pasja uczenia i dzielenia się wiedzą
4) Miłe usposobienie
5) Konsekwencja i wytrwałość
6) Umiejętność stawiania przed uczniem wyzwań, które będą wymagały wysiłku, ale go nie odstraszą
7) Umiejętność motywowania do pracy
8) Ważne, o czym mało się mówi: psychiczne przygotowanie do spotkania z uczniem bardziej utalentowanym od siebie. Są niestety instruktorzy, którzy nie potrafią tego unieść i zamiast w taką osobę inwestować, bądź wysłać ją do lepszych od siebie - budują jej tzw "szklany sufit", niby ucząc, a w rzeczywistości ją blokując
9) Nie boi się konkurencji, nie boi się wysłać ucznia do kogoś innego, kto może go jeszcze czegoś nauczyć.
10) Na zajęciach skupia się na uczniach, a nie na podziwianiu siebie w lustrze

Generalnie - idealny nauczyciel jest całkowicie skupiony na efektywnym nauczaniu, a nie na sobie.


Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group