www.balet.pl
forum miłośników tańca

Roztańczona encyklopedia - GEORGES BALANCHINE

forum.balet.pl - Pon Sty 01, 2007 4:55 pm
Temat postu: GEORGES BALANCHINE
GEORGES BALANCHINE

Tancerz i choreograf pochodzenia gruzińskiego, jego ojciec był kompozytorem. W latach 1914-1921 uczeń szkoły baletowej przy Teatrze Maryjskim, od 1921 członek zespołu Teatru Maryjskiego. Studiował w konserwatorium (fortepian i kompozycja - planował zostać kompozytorem). W 1920 roku zaczął tworzyć własne choreografie w ramach wieczorów młodego baletu. W 1924, będąc na zagranicznym tourne, udało mu się opuścić ZSRR i (wraz z grupą przyjaciół - także uczestników wieczorów młodego baletu) przyłączył się do Ballets Russes (gdzie pozostał aż do rozpadu zespołu w 1929). Rok później zaczął tworzyć swoje pierwsze poważniejsze choreografie. W 1927 roku miał wypadek, który spowodował kontuzję kolana i uniemożliwił dalszą karierę taneczną. W 1929 krótko przebywał w Londynie, gdzie ułożył choreografię i wystąpił w filmie „Dark Red Roses”. Został zaproszony do Opery Paryskiej, żeby opracować choreografię „Twory Prometeusza” do muzyki Ludwig’a van Beethoven’a, jednak choroba mu to uniemożliwiła (ostatecznie choreografię ułożył Sergiusz Lifar). Później współpracował z różnymi zespołami w Londynie, Paryżu, Kopenhadze; w latach 1931-1932 pracował dla Ballets Russes de Monte Carlo (zespół rozpadł się w 1933). W 1933 roku poznał (dzięki Ramoli Niżyńskiej) Lincoln’a Kirstein’a (mecenas, miłośnik tańca), który umożliwił mu przeniesienie się do USA, gdzie wówczas nie istniały żadne tradycje tańca klasycznego (zaczęły się one tworzyć dopiero w latach 30’). W 1934 powstała jego pierwsza choreografia w USA - „Serenada” do muzyki Piotra Czajkowskiego. W tym samym roku założył, wraz z Kirstein’em, School of American Ballet w Nowym Jorku, z której wywodzi się zespół American Ballet - zespół podróżował po USA, jednak publiczność nie lubiła jego baletów i został rozwiązany. Przez 10 lat współpracował z filmem i teatrami (Broadway, Hoolywood). W 1946 roku założył zespół Ballet Society, który w 1948 przekształcony został w zespół dotowany przez miasto (New York City Ballet) - od tego momentu tworzył głównie dla tego zespołu, tam wyodrębnił się jego styl, będący kolebką amerykańskiego stylu tańca klasycznego. Od 1947 stał się jednym z najbardziej wziętych choreografów na świecie i był zapraszany przez wiele różnych teatrów. W 1949 rozpoczął współpracę z choreografem Jerome Robbins’em - razem odnosili sukcesy na całym świecie (zespół podróżował, nie miał własnej, stałej siedziby).

Cechy stylu Balanchine’a:
 zespół ustawiony w bardzo prostych liniach
 popisy techniczne solistów
 ręce: bardzo wydłużone, prawie proste, otwarte dłonie
 bardzo istotne położenie korpusu (croisé, effacé)
 ruch wypełnia całą muzykę (ruch zlany z muzyką)
 dynamika uczuć przechodząca w spokój (cecha charakterystyczna choreografii)

Jego ulubione tancerki:
 Maria Tallchief
 Mary Ellen Moylan
 Meliss Hayden
 Allegra Kent
 Merrill Ashley
 Darcia Kistler


Najważniejsze balety



„Syn marnotrawny” - scenografia: Georges Rouault (malarz fowista - gruba kreska, intensywne kolory)

„Orfeusz” - scenografia: Isamu Noguchi

„Apollo”, „Orfeusz” i „Agon” - trylogia o tematyce mitologicznej do muzyki Igora Strawińskiego

Balanchine stworzył własną choreografię do baletu „Dziadek do orzechów”


są to natatki z lekcji, więc mogło się wkrać kilka błędów...
Gość

Ali - Sob Mar 24, 2012 8:32 pm

A tu nieco szerzej o Artyście - ze strony Polskiego Baletu Narodowego (TW-ON): http://www.teatrwielki.pl/?id=1407#2793
aiza - Pon Sie 26, 2013 11:24 am

Dziękuję za tak miły i mi pomaga. Mam nadzieję, że to stawia mnie na właściwą drogę!

Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group